3 januari 2007

Brödraskapet

Januari - årets fattigaste månad, och just den månad mina två bröder passar på att fylla år. Jag tror de gör detta bara för att jäklas med mig.

Låt mig berätta lite om mina bröder: De är dryga 3 år yngre än mig, heter Magnus och Peter samt är tvillingar. Tvillingskapet till trots tycker jag inte att de är särskilt lika varandra, varken till utseende eller till sätt, men uppenbarligen är de tillräckligt lika varandra för att bli misstagna lite då och då. I bekantskapskretsen är de mestadels kända som "Magnusåpeter" men de kallas även (bakom deras ryggar) för "Vett-tvillingarna".
Om man tittar i ett exemplar av Hej Matematik! från 1980-talet så finner man att det mestadels bara räknades med äpplen och andra frukter. Detta har varit till stor hjälp för mig genom åren. Hade man istället räknat med "nötter" så kanske mina bröder hade kopplat att 2 är fler än 1, och således kunnat göra min uppväxt aningens jobbigare. Tack vare Hej Matematik! kunde jag alltså under många år praktisera min "storebroderliga" rättvisa förhållandevis ostört. Bröderna har vuxit en hel del sedan dess, och jag har funnit att det nu är bättre att ha dem på min sida. Jag kan till och med drista mig till att säga att de kan vara bra att ha ibland.

Nu på söndag fyller de alltså 29 år, eller 58 om man räknar ihop dem. Så idag har jag varit ute på stan och köpt dem så fina presenter som en "januari-fattig" storebror har råd med. Tänker nu leva resten av månaden på billig, hemlagad mat. Vad gör man inte för sina syskon?
Vet fortfarande inte om de har kopplat att 1+1=2. Kanske skulle ta upp det med dem i ett storebroderligt samtal någon dag...

3 kommentarer:

Peppe sa...

Man måste ta hand om sina småsyskon. Oberoende om de är 11, 14, 27, 29 eller 58. Vad bev det för present(er) då?

Björnen sa...

Självklart skall man ta hand om dem. Tror till och med att det ligger djupt inbäddat i generna hos äldre syskon att göra det. Precis som det finns i generna att reta dem emellanåt. Har förstått att du har ett gäng yngre systrar så du vet nog vad jag menar?

Eftersom jag inte tror att de läser min blogg än så kan jag nog berätta.
(M & P: Om ni läser - sluta med det omedelbart!)
Har köpt en fin hårtork till Peter samt en vitlökspress och Thailändska Baht till Magnus (han har bokat semesterresa dit).

sa...

Thai baht. En lysande present! Man får ju mycke mera pengar för färre svenska ju! :)

(100 SEK = 521.978 Thailand Baht, idag)