6 januari 2007

Lobbyister och rödlök

2001 startade några mejeriföretag en stor riksomfattande kampanj kallad "Beige-projektet" med syfte att öka mjölkanvändandet i kaffe. Detta skedde bl.a. genom ett omfattande utbildningsprogram för kaffebranschen, medverkan i de årliga mästerskapen Barista Cup & Beige Award mm. Plötsligt var ordet Latte på allas läppar och den gamla 1900-talsdrycken Café Au Lait började sakta gå mot samma ställe som axelklaffar, Rubiks Kub och moonboots brukar gå för att dö. Norrland alltså. Caffè latte är nu den enskilt mest populära beställningen på kaféer - åtta av tio kunder beställer Latte. 22% av all dryckesmjölk som säljs i Sverige hamnar i en kopp kaffe.

Så långt är allt gott, men jag har på sistone börjat frukta att den onda Rödlöksbranschen har startat en liknande kampanj för att öka användandet av rödlök. Vart man än vänder sig så ligger det en bit rödlök; i salladen på lunchen, på mackan i kaféet osv. Snart lanserar de väl yoghurt med rödlökssmak också. Oh, the horror!
Jag fruktar att detta är en utveckling som i rask takt kommer leda oss alla rakt i fördärvet. Domedagen är nära.

För att förhindra detta så uppmanar jag nu er alla att gå med i min kampanj MOT rödlök! Skriv upp ert namn i kommentarerna nedan för att visa ert stöd. Om ni väldigt gärna vill får ni även sätta in massa pengar på mitt bankkonto (jag lovar att använda dem väl).

3 kommentarer:

Peppe sa...

Lite som "Föräldraföreningen FÖR Narkotika"? Fast annorlunda.

sa...

lökarnas förbannelse!
Du har mitt stöd i kampen, det vet du.

Sida vid sida, tillsammans stryker dom fram, löken och kapitalet, två vargar fromma som lamm!

Björnen sa...

Peppe:
Jo, typ. Vet inte riktigt var du står i den här frågan: Är du för eller emot? Vill ju inte fraternisera med fienden i onödan... ;)

Pata:
Tack för stödet! Men jag håller inte med om att lökarna är "fromma som lamm", de är mest... lökiga.