13 februari 2007

Vaknade med lätt snörvel och stressade. Yoghurt och en promenad. Sedan jobb i kubik. Räkna siffror där inget stämmer. Börja om. För många möbler. Inte tillräckligt många möbler. Ont i hjärnan. Räkna igen. Fel. Igen. Sedan lunch: Indiskt. Macchiato på kontoret. Mer siffror och littera. För många trunkar, inget stämmer. Börja om. Nu vill jag inte mer. Nu gick visst alla andra hem. Börja om. Överstrykningspenna, rödpenna, svartpenna. Helvetes Excel-fanskap!
Slutligen: Den felande siffran. Skönt.

Nu.
Krashad i soffan. Mardrömmer siffror och bokstavsbeteckningar.



5 kommentarer:

Peppe sa...

Idag stannar du hemma, hyr en DVD Box av House och sippar macchiato samtidigt som du pressar i dej choklad. Basta!

Björnen sa...

Javiss fröken! Antar att jag måste gå tillbaks hem då? Vågar inte annat än att följa din order.

sa...

Excel är en styggelse som bör undvikas in i det längsta om har med siffor att göra.

Vågar inte ens tänka på hur mkt vetenskapliga slutsatser som antagligen felaktigt har dragits pga denna satans avföda.

Björnen sa...

Jag tror att jag kanske fortfarande är lite svag efter persen, men jag tror faktiskt att jag gillar Excel. Fast jag förstår det fortfarande bara bristfälligt.

Word däremot är djävulens redskap och förtjänar nog ett eget inlägg så att jag kan spy galla över det ordentligt. Får se om det ligger i framtidens sköte...

sa...

Riktiga geeks kör med TEX / LaTEX editor. Ett grymt typesetting (svenska?) program som bla har templates från div. vetenskapliga tidskrifter och andra.

Mkt användbart sägs det, problemet är en brant upplärningsfas, men sen flyter det (jag försöker lära mig ibland när jag har tid).

Tillskillnad från word är det användbart för längre texter etc, den avgörande skillnaden är att det gör det DU vill och inte spökar till nån skit på egenhand..