26 mars 2007

Mumintroll, köttfärs och dagen jag mötte Elvis.

Jag har länge vetat att Bamse är en sell out. Visst må han ha lätt kommunistiska drag, men när det prasslas med lite pengar slår han snabbt om och blir en fullfjädrad kapitalist. Man kan köpa Bamse-glasögon för barn hos närmaste optiker, och på Apoteket finns det plåster, shampoo, balsam, solskydd och hudlotion med Bamses namn och ansikte på. Det finns skivor utgivna av björndjäveln. Låtarna är massakrerade klassiker som heter saker som: Mitt namn é Krösus (Final countdown), Skalmans skal (Hooked on a feeling) och Krösus Sork är så snål (In med bollen). Nåja, den sistnämnda kanske inte är en klassiker, och den förtjänar nog vid närmre eftertanke att massakreras. Kalle Anka med sin gigantiska försäljningscirkus eller för den delen Smurfarna med sina vidriga Smurf-hits skall vi inte ens tala om: Sell outs! Big time!

Ensam, som en fast klippa i denna flod av korrumperade och hycklande seriefigurer, har de länge stått, stolta och fasta i tron: Mumintrollen. Dessa storvuxna, filosoferande, förnuftiga och känslovarma finlands-svenska karaktärer! Döm av min förvåning när jag vid ett besök hos den välkända hamburgerkedjan* såg att de skall börja sälja Mumin-dockor ihop med sina Happy Meals! Mumintroll och köttfärs i en och samma påse. Det går utför med världen. Vem skall jag nu lita på?


*Jag träffade förövrigt Elvis vid detta besök. Han stod bakom mig i kön tillsammans med sin pappa. Elvis är en svensk pojke i 5-6-års ålder
. Hade inte hans pappa sett så sträng ut skulle jag bett om en autograf och ett kort sångnummer.

13 kommentarer:

A. sa...

Jag vill höra mer om Elvis...:-)

Björnen sa...

Kan inte direkt säga att det var någon speciellt stor likhet den store Elvis, men han hette faktiskt likadant! Och han gillade uppenbarligen hamburgare också.

Nästan lite elakt att döpa sitt barn till Elvis. Det förpliktigar liksom.

A. sa...

Hehe... Hade dock varit coolt med en liten halvlängdare med polisoner, någonslags catsuit och feta solbrillor...

Peppe sa...

Jag är så besviken på mumintrollen.

Björnen sa...

A:
Visst hade det! Jag vill ha en sån unge.

Peppe:
Jag förstår dig. Det är jag också. Tackar vet jag när Tove levde - då hade detta aldrig hänt.

sa...

jag vill ha en muminburger! mmmm Hemulcoke och lilla my keps

Fan det är fucked up! Inget kan dom lämna ifred. Ska vi inte göra uppror snart? Eller bara som vanligt muttra lite på bloggen.

Mins när vi var "små" och protestsvinade; kastade fritts på personalen och ketchupade hela bordet på "denstorahamburgerreston" stackars anställda. Den numer danskkonverterade välkände advokaten var uppvigliglingsmannen den gången :) moget

S sa...

Jag håller med Peppe. Mumin är heliga. Hur kan de?

Björnen sa...

Pata:
Trodde det var att göra uppror när man muttrade lite på bloggen? Allt annat verkar ju jobbigt och kräver dessutom engagemang.

Tur att ni har mognat nu då. Pffft... ;)

Sandra:
Funderade ett tag på att bojkotta dem, fast jag vill ju läsa böckerna ju! Tror inte det kommer gå.
Skall i alla fall inte köpa ngt Happy Meal. Fast det hade jag ju inte gjort ändå kanske...
Äh, jag kallar det en bojkott ändå så blir det nog bra.

Anonym sa...

Men... var kommer köttfärsen in?

Björnen sa...

Hahaha! I hamburgarna ju!
Fast jag har en känsla av att det är en alltmer försvinnande del av burgarna...

A. sa...

Äh, på allvar. Det här är ju ett tecken på att mumintrollen slår igenom på nytt :-)

Björnen sa...

Hur då? Mumintrollen har ju aldrig varit ute.

Eller som man säger over there: A mumintroll never goes out of fashion. ;-)

A. sa...

Hehe... Har missat just det talesättet. Men å andra sidan brukar jag inte bli beskylld för att hänga med :-)