5 april 2007

Björnens skola, del 1: Påsk för dummies.

Som ni vet är påsken är ett härlig misch-mash av döda Jesus-snubbar, vassbåtsungar som leder folk ur öknar, barbecue på häxor, hoppande harar, ett frossande på kolestorolstinna ägg samt rent och skärt slappande. Det är inte konstigt om det blir lite förvirrat emellanåt. Jag känner därför att det är dags för mig att ikläda mig rollen som lärare:

Jag antar att ni kan Jesus-biten? Levande, död, levande, fågel ungefär. Bra. Då hoppar jag det.

Moses? Jepp, han ledde det judiska folket ur Egypten. Antar att det var varmt och att de tröttnat på att bygga pyramider? Dessutom verkar det som om Egypten mestadels består av sand. Sand är inte särskilt kul, såvida man inte har hink och spade - eller boll och ett volleybollnät. Förstår faktiskt inte varför inte Moses uppfann sådana nyttiga saker istället för att gå på tur med sina kompisar?

Häxor och harar: Smakar gott grillade. Tillagas oftast helstekta på stora påskbål. Ta bort pälsen på haren innan ni äter - det blir så hårigt i munnen annars. Serveras med fördel ihop med ägg, lax och alkoholhaltiga drycker.

Slappande: En uråldrig ritual som innefattar mycket god mat, fantastiska drycker och en mjuk och skön soffa. Slappande kan praktiseras ensamt eller i grupp. På senare tid har TV-serier blivit en viktig del i många slappares tillvaro. Ett kriterium för att man skall kunna slappa är att man har ledigt från jobb, plugg och andra saker som tar upp viktig tid.

Så, nu kan ni allt som ni behöver veta!

Glad påsk!


Blåkulla är förövrigt den högsta toppen på Stora Brattön i Bohuslän. Den heter så.

4 kommentarer:

Klagan sa...

:D tur, då vet jag nu då. lägger genast ner pluggboken för lite kvalitativ påsk.

Björnen sa...

Det låter som ett sunt val!

Anna sa...

tack, nu är jag back on track igen..
härligt att någon äntligen slår fast hur man ska slappa med. Tv serier är ett måste...
Fast bäst av allt är det att slappa när man har ätit sig så fruktansvärt mätt att man tror att man ska dö och i princip får krypa fram till tv serierna...
Det är att njuta av göra ingenting det... När man väl kommit fram vill säga, biten innan är lite tuff...

Björnen sa...

Respect, Anna! Det låter ju som om du har svart bälte i slappning!
Du är fullärd, jag kan inte längre bidra med någon mer kunskap. Lärjungen har blivit mästare... ;-)