18 april 2007

La Traviata - den korta versionen.

Eftersom ni inte kommer att följa med på kvällens operaföreställning, La Traviata, så tänkte jag här göra en sammanfattning:
En ung lyxprostituerad kvinna träffar en greve och blir kär. Grevens pappa blir lite putt på sonen och tar sig ett snack med kvinnan. Hon lämnar greven och blir ledsen. Fest och sprit fyller hålrummet. Efter detta följer lite tandagnisslan, gråt, kärleksförklaringar och en duell. Greven och horan återförenas, sen dör hon i tuberkolos. Tänk Pretty Woman fast med mer våld och död. Solklart va?

The end.

7 kommentarer:

S sa...

Jag blev medsläpad till just la Traviata av ett gäng juristkompisar. Här skulle det vara finkultur och inte någon bio. Våra platser var inte så bra (kan jag försöka skylla på att det var därför jag hade tråkigt..?) och jag hade myror i kroppen redan vid första pausen. Ärk.

Björnen sa...

Antar att du var på Kungliga Operan då? Det verkar skilja sig en del mellan den versionen och den som spelas på Göteborgsoperan.
Det kommer att serveras mat och vin i pausen, vilket säkert kan hjälpa upp föreställnigen en del. ;-)

Rapport följer.

sa...

Opera är det tristaste jag vet. Eller kanke balett är värre. Förlåt, men jag är såld på fulkulturen.

Linnea sa...

eh.. sandra, det var inte alls la traviata utan don giovanni

Björnen sa...

Pata:
Det beror på. Har sett några, som t.ex. Turandot och Miss Saigon, som var riktigt bra! Fast en halvdan opera är i samma hemskhetsklass som Stefan & Krister. Nästan iallafall.

Balett har jag ännu inte sett, fast jag är sugen att se Body + Soul på Gbgs-operan. Men den gränsar till modern dans samt har video- och ljusinstallationer mm.

Linnea:
Hon har verkat lite stressad och uppriven på sistone. Tror det är allt skrivandet. För säkerhets skull är det nog bäst att bara spela med och låt henne tro att hon har rätt. Så att hon inte krisar sönder helt alltså...

Linnea sa...

hehe.. kanske har du rätt i det.

hur menar du förresten med släpigheten? anser du att italienska per definition är ett släpigt språk, eller var det just de här sångarna som var släpiga? synd att det inte var bättre.

Björnen sa...

Släpiga sånger med för lite artikulering. Fast det kanske mest var musiken som inte riktigt var min bag...