30 april 2007

Luftslott och uppblåsta rubriker.

Sol, värme, balkongläge och jag har äntligen förstått tjusningen med ljudböcker. Timmar i bästa solstolsställningen utan att behöva bläddra sidor eller blända hjärnor. Endast jag och Reine Brynolfsson som spränger luftslott. Sen var det det där med pollen också. I år verkar de, till skillnad från tidigare år, ha bestämt sig för en enad attack mot min näsa. Inte så farligt med ögonen, fast det kan bero på att de har varit slutna och koncentrerade på boken.

Sedan middag hos morsan. Lax. Mormor är där och sjön ligger blank. Hackspettshackande ekar. Mellan stammarna. Andparet går promenad nere vid vändplatsen. Såklart har morsan bosatt sig mitt i norra Europas största björkskog också. Elaka djävlar. Björkarna alltså. Nu har de även gett sig på ögonen. Kör sedan mormor hem så att hon slipper färdtjänst. Hon är rädd för att färdtjänsten skall köra till Hells Angels gård som ligger i krokarna. Dit körde den sist. Jag lugnar henne och säger att Hells Angels säkerligen inte attackerar färdtjänstbilar fulla med pensionärer. Åtminstone inte utan gott fog. Sedan undrar hon om jag är rädd för att gå ensam inne i stan, och oj:ar sig högljudt över att alla ungdomar super på Valborg. Jag suckar och visualiserar i mitt inre en scen där alla landets kvällstidningsredaktörer står fastkedjade och piskas noggrant. Sedan tvingas de äta upp högvis av sina egna löpsedlar - en efter en. Känner mig lugnare och lite lättad efter det. Nej Mormor, jag är inte rädd för att gå ensam på stan, och det är säkerligen inte alla ungdomar som super på Valborg. Du skall inte tro allt du läser i kvällstidningarna.

7 kommentarer:

Klagan sa...

Nej, den här ungdomen gick hem med magont istället. hälsa mormor det. =)

Anna sa...

jag tror jag räknar mig som ungdom, och icke var jag ute och söp inte.
Jag satt på biografen, bättre det...

Björnen sa...

Klagan:
Det var alltså inte en ohejdbar konsumption av alkoholhaltiga drycker eller oprovocerat våld mot magtrakten som orsakade magontet?

Anna:
Duktigt! Det är ett effektivt sätt att undfly alla Chalmeristerna som tillåts gå fritt på stan en sådan dag. Hoppas det var en bra film!

Anonym sa...

Silverfisken hade ett kul inlägg en gå, om en (autralisk) kollega till honom som varit i Sverige (Gtbg) på valbordsmässoafton och blivit vettsträd.

Anonym sa...

JAG KAN INTE STAVA. Förlåt.

Björnen sa...

Timotejan:
Hittade det inlägget genom att söka; oktober 2005. Riktigt kul! Stackars Sue.

Fast jag vet ju att du kan stava. Det har jag sett. Flera gånger. ;-)

Anonym sa...

När jag tänker efter har ju flera roliga ord där: "valbordsmässoafton" -kvällen innan ett val, när man firar att man sätter upp borden. "Vettsträd": ett annat träd i Edens Lustgård, lite mer common sense än kunskapens. Hepp!