5 maj 2007

Bluegrassknaster och polska dispyter i sommarsol.

Klockan 7 kommer det första sms:et från farsan: Hej vi (MoP) tänkte åka ca 10. Jag ignorera det och somnar om - det är ju faktiskt lördag! Klockan 10 kommer nästa, snarlikt det första: Hej vi (MoP) tänkte åka nu 10:00. Orkar inte svara, utan sms:ar istället O och frågar om han vill ta en caféfrukost. När M ringer vid 12 på caféet kan jag inte längre ignorera, så jag lovar att jag skall komma. En nyköpt skiva med gammal blues och bluegrass ackompanjerar min biltur ut. Det knastrar i högtalarna, bullrar om däcken och viner om fartvinden. Jag sitter tyst.

Ute på landet är det sol och varmt. De polska snickarna arbetar på som flitiga gnuer och har redan hunnit långt. Takstolar är resta, de har satt en fin taklagsbukett på nocken och påbörjat lägga läkt på taket. Tjärpappen är redan framplockad och de hoppas ha tätt tak tills kvällen. Inne river vi kök och bröderna bygger väggar och lägger elrör till det blivande badrummet. Farsan går mig på nerverna, så jag finner det bäst att sätta mig i solen ett tag. Hur kommer det sig att han frågar mig om råd om utformning och planlösning när han ändå inte lyssnar och redan har bestämt sig för hur han skall göra? Uppenbarligen verkar mina fem års högskolestudier till inredningsarkitekt och dryga fem års anställning på arkitektkontor, med ambassad, skolor och kontor som arbetsuppgifter, inte kvalificera mig till att tycka något om utformningen av en sommarstuga. Jag resignerar och låter bygget bli som det blir. Solen värmer och i bakgrunden bryts tystnaden av hammarslag och enstaka uppretade dispyter på polska. Efter 3 minuters hätskt skrikande är polackerna åter de bästa av vänner och återgår till hammrandet. Och där sitter jag och kokar. Delvis beroende på solen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att jag skulle bli arkitekt en gång. Det föll på att jag inte orkade göra intagningsproven (antagning kanske..?Eller blir man intagen..?)Det är i alla fall det jag intalar mig själv. (eller antalar)

I mitt nästa liv eller när jag vinner 47 miljoner, då ska jag bli möbelsnickare!

Björnen sa...

Haha, om det föll på att du inte orkade göra antagningsproven så antar jag att du inte brann sådär jättestarkt för det?

Är möbelsnickarlivet helt uträknat om du bara skulle vinna 12 miljoner?

Anonym sa...

Man skulle bygga ett hus av godis. Du kan säkert räkna ut hur det skulle sluta! Å då e det ibland bättre att låta bli..hehe...

nja...det är ju som att dra gränsen vid hårlöshet. När Blir man egentligen skallig??

I'll get back to you när jag vunnit 12 mille, ok?

Björnen sa...

Aha, godishus! Detta skulle kunna förklara varför det nästan enbart finns smala arkitekter; de som äter upp allt godis kommer inte in på utbildningen! Du har hjälpt mig lösa en riktigt klurig gåta. ;-)

Enkelt: Man blir skallig den dag man börjar kamma över flinten för att dölja.

Visst. Bjuder du mig på en semesterresa när du vinner?

Anonym sa...

Lätt!!
Vart än herr'n behagar åka!

Björnen sa...

Cuba!
Fast helst innan Castro har fallit och allt har blivit kommersialiserat.