31 maj 2007

Vykort till Gud

Det var strax efter lunchtid jag kom på den smarta idén. Bara detta i sig är anmärkningsvärt eftersom allt blod i kroppen vid denna tiden normalt brukar ha har migrerat från hjärnan till magen. Idén var densamma som den jag brukar få varje år när det är dags att deklarera, men som jag aldrig fått ändan ur att göra: Jag skulle gå ur Svenska Kyrkan. Jag är visserligen konfirmerad men jag har aldrig riktigt förstått grejen med kristendomen - eller andra religioner heller för den delen. Visst, de har sina fördelar och de gör en del bra insatser i samhället, men samtidigt finns det få saker i världen som har skapat så mycket krig och misär som just religioner. Jag är krass: Jag tror på det jag ser och är inte mycket för gudar eller det övernaturliga. Jim Morrison är möjligtvis det närmsta jag kommer. Fast han är ju död. Ibland när jag ser något osedvanligt dåligt TV-program eller möter riktigt korkade personer önskar jag nästan att det hade funnits någon gud, eller någon annan - som t.ex. Judge Dredd eller Sverker Olofsson - som kunde ta hand om misären åt mig.

Men nu satt jag där framför jobbdatorn, och plötsligt började ovan nämnda ända lossna*. Skickade ett mail till min församling efter att först ha letat som en blå efter vilken sådan jag tillhör. Har aldrig riktigt brytt mig att ta reda på det tidigare. Fick ett snabbt svar med sedvanligt följebrev som med röd text förklarade varför jag skulle vara kvar. Printade ut ett formulär, skrev på och stoppade i kuvertet. Sen tog det stopp. Det var det där med frimärken. Kommer ni ihåg dem? Jag hade glömt. Får väl posta det där brevet någon annan dag. Antar att rumpan inte har lossnat helt än...

* Nä, inte bokstavligt. Isåfall hade jag nog varit på ett sjukhus nu. Undrar hur farbror/tant doktorn skulle reagera: "Jaha, det ser ut som om din rumpa är på väg att trilla av! Det har jag aldrig sett förut!"

10 kommentarer:

Kristina sa...

Jag är blivande mag-tarmdoktor, jag lovar att hjälpa dig om det händer.
För övrigt är jag inne på exakt samma linje och har varit det i åtskilliga år. Jag ska också! Någon dag. Men Jim Morrison som gud? Njae...

Björnen sa...

Kristina:
Husgud då? Halvgud? Väldigt bra?

Våga ta språnget och kasta dig ut i det okända ateistiska/agnostiska/Jim Morrisonska samhället! Du kommer inte att ångra dig.

Lill-Krizan sa...

Jim Morrison....mmmm...

Där är vi överens.

Kristina sa...

Går det bra med Morrissey???

malin sa...

När jag flyttade tillbaka till Åland från Sverige, fick jag hem papper på om jag ville ansluta mej till församlingen. Jag svarade aldrig. Så jag vet inte riktigt - det torde ju innebära att jag inte är med i kyrkan? Eller åtminstone är en nomad?

Min husgud är Chris Cornell, det räcker bra.

Björnen sa...

Lillis:
Va?! Är vi överens om något? ;-)

Kristina:
Det är självklart ok, sålänge han sitter på tronen strax nedanför Jim.

Malin:
Om man betalar kyrkoskatt antar jag att man är med. Gör man det på Åland?

Chris Cormell går bra. Tronen strax nedanför Morrissey. Har en grymt bra live-version av Michael Jacksons Billie Jean, framförd av Chris. Plötsligt framstår den låten som riktigt bra! Konstigt.

Peppe sa...

Jag skrev ut mej ur kyrkan för några år sedan. Tjafset om kvinorpräster och att kvinnan ska tiga i församligen blev liksom för mycket för mej.

Nuförtiden kallar jag mej agnostiker. Tror inte på Gud, men
säger det helst inte högt, ifall han skulle höra och bli arg.

Björnen sa...

Peppe:
Det är lugnt, jag tror inte Gud läser min blogg.

S sa...

Aha! Är det så man gör. Fyller i ett formulär och sen är man ute? Jag tar bara kontakt med honom när jag är überironisk och läget känns kört "Please gud, kan du göra så skrivaren funkar igen". Jag gissar att jag är en av hans favoriter och att det är därför det brukar börja regna när jag precis sprungit halva slingan och det är lika långt att vända som att fortsätta.

Björnen sa...

Sandra:
Så enkelt är det. Fast man tycker ju att Gud, om han nu är så allsmäktig som det hävdas, kunde skippat pappersexercisen - bara läst våra tankar och avskrivit oss? Tänk vad många träd han kunde ha sparat då! Fast han kanske köper utsläppsrätter för det, eller foffar upp ett par nya träd på lämplig plats.

Tror du inte att det där med regnet kan bero på att löpning är så förbenat tråkigt att alla negativa tankar kring det gör att det börjar regna?