13 juni 2007

Den sommartid den kom...

Nyckeln glider in i överlåset som snabbt vrids öppet. Kliver in och det är hett, kvalmigt, klibbigt. Ställer in youghurten i kylskåpet och öppnar sedan balkongdörren för att vädra. När jag passerar hallen blir jag ståendes. Öronen på helspänn som en hund. Orgeltoner. Högt, svävande, tydliga toner. Klingar genom rummen. Sedan en späd, brusten och ytterst tondöv röst som sjunger på engelska. Spöklikt. Jag förflyttar mig till köket, ut i hallen, sovrummet, vardagsrummet, men källan till ljudet undgår mig; flyr hela tiden vidare. Det är inte grannarna - så mycket förstår jag. Rösten har nu blivit flera röster och jag börjar lite ifrågasätta min egen hörsel. Hör jag i syne?* Ställer mig vid vardagsfönstret, tittar på utsikten och försöker få rätsida på situationen. Då, i nedre vänstra ögonvrån, får jag förklaringen till musiken: Skolan nedanför har avslutningsceremoni på skolgården med egna uppträdanden förstärkta genom ett PA-system. Ljudet har smugit in genom vädringsfönstret och retfullt dansat omkring mig. Där står de: Förväntansfulla mellanstadiebarn med hela sommaren framför sig. Sommarlov. Jag ser kransar i hår, svenska flaggor, målade plakat. Jag ser spring i benen; lintottar, brunbrända sinnen utan längre framförhållning än nästa glass eller nästa bad. Och någonstans inom mig så önskar jag att jag återigen kunde uppbåda den känslan och livsinställningen. Om så bara för en liten stund; bekymmersfri och bara levande i nuet.

* Ja, vad heter det; hörselns motsvarighet till en synvilla?

6 kommentarer:

S sa...

Det är ju bara så svårt att lyckas. Det där sedan är för närvarande. Men jag ska försöka. Att bara sikta på nästa glass. Eller nästa sida i Stiegboken.

Anonym sa...

Fastnade också för "utan längre framförhållning än nästa glass eller nästa bad" - MVG i formulering!

Stirrar på ordet "MUCK" på bilden och blir svårt frestad att skriva det på närvarotavlan när semestern börjar om några veckor..

Klagan sa...

Det heter att höra i höre. Om man ska tro på Hejkån Bäjkån, eller hur det nu stavas, min barndomsguru på barnband.

Björnen sa...

Sandra:
Visst är det svårt! Men nu är de sommar, vilket brukar underlätta varandet väsentligt!

Gina:
Tack! =)Tycker definitivt att du skall skriva ett stort och tydligt "MUCK" på närvarolistan. Sånt piggar upp!

Klagan:
Klart man skall tro på Hejkån Bäjkån, eller hur det nu stavas. De är ju barnbandens motsvarighet till Elvis. Eller åtminstone Spice Girls...

Klagan sa...

...jag kan fortfarande låtarna från bandet.. ..men så är jag ju störd när det kommer till melodier, så. :)

Björnen sa...

... och jag har nog förträngt de flesta barnlåtarna. Dessvärre. :-s