4 juni 2007

Helg å helga helg!

Man vet att det har varit en bra helg när man måste börja arbetsveckan med en huvudvärkstablett. Efter att ha suttit på Notting Hills uteservering två kvällar denna helg vill jag nu kora Göteborgs mest bisarra gatsnutt: Nordhemsgatan mellan 2:a och 3:e Långgatan. Man blir förvånad över hur en så kort bit gata kan framkalla så mycket galna människor: Jag har observerat en äldre kvinna på rosa/mintgrön/vit 80-talsmoped med ett gigantiskt metspö över axeln; en asfull man med självinsikt ("Här ser ni en som har druckit alldeles för mycket!"*), en cyklist dragande en gigantisk resväska, en råflörtande 50+ tant i en Toyota Corolla samt Claes Malmberg i en BMW. Det må kanske inte låta som så mycket, men komprimerat till trettio meter gatsnutt blir det bisarrt! Och jag gillar det!

Söndagens quiz var åter i Four Tops regi. För en gångs skull hade vi ett övergripande tema på hela quizet: Kvinnor. Mina frågekategorier denna veckan var Rock'n'roll-döden (hur kända kvinnliga musiker dött)**, samt en tyst fråga om vad kända sångerskor heter på riktigt (Tina Turner, Billie Holiday m.fl.). Om jag får skryta lite - vilket jag får eftersom det är min blogg - så var det det bästa quizet hittills!


* Jag trodde att självinsikten var det första som försvann vid fylla!
** Nej, Mama Cass, från the Mamas and the Papas, kvävdes inte av en skinkmacka som skrönan säger; hon dog av en hjärtattack. Nico (Velvet Underground) dog av en hjärnblödning orsakad av en cykelolycka.

Inga kommentarer: