23 juli 2007

Bensinmackar och caféet som Gud glömde

Idag har jag varit både konstruktiv och gjort nyttiga saker. Jag började med sovmorgon - det är nyttigt! Sedan var jag konstruktiv och tvättade bilen. Eftersom den har stått ute i regnet så har den i stort sett inte varit torr på en dryg månad och har därför sett ganska fin och ren ut. Idag var det torrt (nåja, hyfsat torrt) och jag såg därför tydligt hur jag hade försummat my preciousssss. Efter någon timme i tvättgaraget så blänkte hon som guld igen. Varm i kläderna som jag var så gav mig sedan iväg till macken för att byta ett bromsljus och köpa konsistensfett till att smörja de knarrande dörrarna med. Man antar ju att en bensinmack skall ha sådant som hör bilar till. Hittade bromsljuset, men sedan tog det tvärstopp. Var på tre olika mackar men ingen hade konsistensfett. De ville dock gärna sälja äckliga varmkorvar, hårschampo, snittblommor och trisslotter till mig. Det går utför med världen! Någonstans på vägen glömde jag bort mitt ärende och hamnade i en massa klädaffärer istället. Så istället för att köpa konsistensfett så åkte jag hem med en ny jacka. Jag hatar när det händer.

Hittade förresten caféet som Gud* glömde! Det ligger på Frölunda Torg och har en inredning som enbart går i sjukt gröna toner. Förutom de äckelrödbruna sitsarna då. Till och med fönsterglaset har en sjukligt grön ton, vilket resulterar i att alla som vistas där får en blek ansiktston som får dem att se ut som om de ligger för döden. De flesta som var där verkade vara pensionärer, så de kanske inte var en helt felaktig observation. Lattjo! Kaffet var äckligt och dyrt, men jag var hungrig och desperat. Aldrig en bra kombination.

* Såg precis att någon från Svenska Kyrkan har surfat in här på bloggen, så jag kände mig lite tvungen att referera till Gud. Jag misstänker att Svenska Kyrkan övervakar mig nu efter mitt utträde. De kanske tror att jag skall läcka hemlig information till andra samfund...

Grönt, grönt, grönt, grönt, grönt, grönt, grönt, äckelbrunt, grönt, grönt, grönt, grönt, pensionär, grönt, grönt, grönt, grönt, pensionär, grönt.

5 kommentarer:

sa...

Korvarna från macken funkar lika bra som konsistensfett, bara att krama ur o använda som vanligt.

Förövrigt anser jag att Frölunda Torg bör förstöras.

Urax sa...

Jag har också besök från kyrkan hos mig.. men jag har inte ens skickat in urträdes blanketten.. fick ju inte med något svarskuvert. (ett medvetet trick är jag övertygad om)

Anonym sa...

låter ju som en riktig trevlig dag och du akta dig för GUD och körkan..
kramis på dej

Kristina sa...

Gudars skymning! Jag har också haft besök från kyrkan. Ska vi bilda sekt?

Björnen sa...

Pata:
Kanske till en Volvo 740 men inte till en Peugeot. Min pärla kräver fransk anklever.

Varför skall Frölunda Torg rivas? Jag tycker det är fint där.

Urax:
Klart det är ett medvetet trick. Ingen har kuvert, eller framför allt frimärken, hemma längre!

Frida:
Såklart jag aktar mig! Har gått ur samfundet och stoppar hörselskydd i öronen på söndagarna för att slippa höra Masthuggskyrkans klämtande.
Kram!

Kristina:
Nu börjar jag bli lite orolig. Det känns som om de har startat en stalking-kampanj mot oskyldiga bloggare. Bäst att vi bildar sekt. Eller möjligtvis en underjordisk motståndsrörelse. Jag har alltid viljat vara med i en sådan!