5 augusti 2007

"Morning has broken, like the first morning
Blackbird has spoken, like the first bird..."

Cat Stevens måste ha skrivit fel i sin låt Morning has broken, för folk i verkliga livet vaknar inte till koltrastars skönsång, utan till fiskmåsars skränande. Jag antar att han offrade fiskmåsen på konstens altare till förmån för koltrasten, som ju definitivt är en vackrare och mer poetisk fågel. Strax före klockan fyra vaknar i alla fall den första "fiskmåsen" - och jag med den. Den har bosatt sig på ventilationstrumman rakt ovanför mitt badrum och ljudet går rakt ner i ventilationssystemet. Jag brukar normalt vara förskonad från trutar här uppe på berget, men detta är årets andra kull och de verkar sträva efter högre höjder. Truten är i målbrottet och har uppenbara problem att hålla tonen, men det hindrar inte resten av flocken från att glatt stämma in. Jag trycker kudden över huvudet och försöker somna om.

Vaknar igen strax före åtta och tänker borde... gå... upp... klockradion... Sträcker mig och slår med en kraftansträngning igång radion. Sommarbubbel i P3. Programledare är Markoolio - Sveriges svar på Blümchen. Markoolio - som Klabbe, fast ännu sämre. Blir med ens klarvaken. Önskar nästan för ett ögonblick att min kompis målbrotts-truten var tillbaks och kunde vyssja mig med sin skönsång, men jag antar att han är nere vid fiskhamnen och äter frukost. Tvingar mig istället ur sängen och bort från den enerverande programledaren - för i min värld är det semester ända tills det ögonblick då jag håller upp nyckelbrickan på jobbet imorgon bitti, och jag skall utnyttja resten av min semester till det fullaste!



"...Praise for the singing, praise for the morning
Praise for the springing fresh from the word"

Herregud! Undrar vad den mannen rökte för något?

3 kommentarer:

sa...

Bäste vän!
Dt låter inte som en höjdarmorgon direkt. Får jag tipsa om att jag har för mig att kommunen (har jag för mig) kan sanera bort måsar som stör på detta sett? Jag känner även till en kille med blåsrör som skjuter måsar (och biltjuvar i röven med stålpilar), du minns han nog, han brukar hänga på Henriksbergs takterass. :)

S sa...

Den där truten i målbrottet behåller ni i Göteborg. Du måste lova!

Björnen sa...

Pata:
Haha! Ja, den killen kommer jag ihåg! Vilken galning!

Sandra:
Kan tyvärr inte lova någonting. När det gäller nattsömn så är det varje man/kvinna för sig själv!