6 augusti 2007

Sedvanlig quiz - med en twist!

Söndag och quiz som vanligt! För första gången på väldigt länge var hela laget samlat - och mer därtill; vi var fem. Reglerna säger att man max får vara fyra i varje lag, så följaktligen skulle en bort. Så när jag tillfälligt försvann från bordet sammanträdde mina "lagkamrater" och kom fram till att jag nog skulle vara med i lag Lars (tjejgänget) eftersom de saknade en medlem. Inte helt ovilligt gick jag med på deras begäran. Sagt och gjort gick jag alltså över till den mörka sidan och kapade raskt alla vänskapsband med mitt forna lag. Det var att vinna eller försvinna som gällde! Frågorna var lagom svåra och hade genomgående två sammanhållande teman: Göteborgsanknytning eller sommartema. Är grymt stolt över att jag satte Emiliana Torrini och en obskyr låt med The Doors.

När det sedan var dags för rättning visade det sig att DJ-gänget tog hem den åtråvärda förstaplatsen med 45 poäng. Kvar på andraplatsen, på vardera 42 poäng*, fanns två lag: Four Tops (mina nemesis) samt A Family Affair (mitt lag för kvällen). Följaktligen blev det en utslagsfråga, och med ren magkänsla lyckades jag känna fram att det nog var Frank Zappa som nyligen hade fått en gata uppkallad efter sig i Berllin. A Family Affair vandrade glatt därifrån med en andraplats som lätt kändes som en vinst. In your face, Four Tops! De kommer inte frivilligt att byta bort mig en gång till - det är en sak som är säker!

* Senare visade det sig att Four Tops quiz-sheet var felrättat och de hade fått ett poäng för mycket, så vi hade egentligen fått andraplatsen även utan särspel. Man skulle följaktligen kunna säga att vi vann med två poängs marginal.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så vitt jag vet har denna händelse som du skriver om aldrig ägt rum...

Björnen sa...

Nämen hej Kajsa! Men, du var ju där - har du redan glömt?

Anonym sa...

1 chans på 3 och du gissar fel...

Anonym sa...

Varför förutsätter du att det är Kajsa som är bitter och har dåligt minne...?

Sådana saker sitter jag och funderar på medan jag väntar på att det skall bli lunch...

Björnen sa...

Hade en besökare från hennes jobb registrerad ungefär samtidigt som kommentaren. Därför.