10 september 2007

Det där om att komma överens.

Jag har lätt för att komma överens med människor. Människor av alla de sorter och av de flesta åsikter - inga problem! Jag kan ha lite svårt för hur en del folk beter sig eller för de åsikter de har men jag kan överse med mycket och kommer, som sagt, allra oftast överens. De som tror på astrologi skulle hävda att jag är en typisk våg; en skicklig medlare. Jag tror inte på astrologi. Fast jag kan ha överseende med er som gör det.

Emellanåt träffar jag dock på folk som jag knappt tål att ens ha i min närhet - och jag blir alltid lika förvånad! Det händer inte ofta, men när det händer är det aldrig ett lätt ogillande utan alltid en mycket stark motvilja till den personen. Svart eller vitt. Älska eller hata. The Simpsons eller Stefan & Krister. Har funderat över om det finns en röd tråd genom dessa "hatobjekt"; har de någon gemensam nämnare? Jag tror, men är inte helt övertygad, att det handlar om inställsamhet och falskhet. Människor som gör sig själva till något de inte är för att få omgivningens gillande. Det kan vara falska och lite för gälla skratt. Eller en alldeles för kryddad och tillgjord "fiskehistoria". Jag är inte den bästa av människor, och jag trampar säkert emellanåt i min egen fälla - men finns det något värre än folk som inte är sanna mot sig själva? Folk som lever en lögn?

6 kommentarer:

malin sa...

Jag litar helt och fullt på min intuition. Första intrycket är sannerligen det viktigaste. Men det är klart - man måste ju också kunna ge folk en chans till, men sällan har jag fel =)

(Och jag läser här genom en RSS-läsare, men det gör att jag inte kommenterar så ofta längre. Jag ska skärpa mej. Jag vill ju inte slarva bort mitt intryck!)

Ninde sa...

Instämmer. Tror falskheten och tillgjordheten fastnar i ens mentala "bullshit detector". Precis som falska toner hör man att nåt inte stämmer och drar sig undan. Livet är för kort för att lägga energi på sånan människor.. :)

Björnen sa...

Malin:
Såklart man måste kunna ge folk en chans till, fast jag är nog väldigt snabb på att döma. Klart du skall kommentera mer!

Ninde:
Definitivt! Min mentala "bullshit detector" är nog bara väldigt känslig för tillfället.

S sa...

Bullshit detector var ju fantastiskt uttryckt. Inställsamhet är lätt en av egenskaperna på min shitlist. Jag hoppas och tror att man kan känna av sånt.

Anonym sa...

hej Björn!
Tack för i fredas, riktigt mysigt hemma hos dig o en bra avslutning ju:)
Du, kom ihåg det om skivorna, kan vi fortfarande lösa det? Om det intre är ngra problem för dig såklart. Men det vore grymt att få låna de!
Kommer sakna dig på festen, bara så att du vet!
kram frida

sa...

Osäkerhet är ett gissel. Man får kanske i vissa fall sätta på sig ett dämpningsfilter och filtrera ut osäkerheten på något sätt. Ta ic lixom, personen är ju intresserad av att få ditt gillande åtminstånde....

Men jag håller med om att det är påfrestande.