3 januari 2008

Att skära snö i Hemsedal

Efter att inte ha åkt utför på 7-8 år var det då alltså äntligen dags igen. Till på köpet skulle nypremiären ske på sådana där moderna skidor som kallas Carving. De hade minsann knappt blivit uppfunna på min tid! Sagt och gjort; på med laggen och utför branten. Och sedan var det bara att nöta bort alla väl invanda skidvanor: Inte slänga iväg bakändan så att det blir sladd! Nähä? Luta dig ännu mer framåt! Jaha? Åk med skidorna mer isär! Meh, jag hade ju lärt mig att åka så fint å tätt! Det tar två dar sedan börjar jag alltmer fatta grejen - och det går bra! Sista dan, på nyårsdagen, kommer jag ut i backen redan vid tiotiden. Det är nästintill folktomt och över hela backen ligger fem centimeter nysnö. Perfekta åkförutsättningar. Skidorna skär mjuka bågar i snön - som en skalpell över vitt papper - och vinden brusar i öronen. Det är såhär det skall kännas! Sedan är det dags att åka hem...

Raka vägen från en bussresa till stolen på jobbet. Det kändes åtminstone nästan så, och skillnaden däremellan är faktiskt inte så stor: Man sitter ju stilla och försöker att komma på något skoj att göra på bägge ställena. Nyårshelgen i Hemsedal var fantastisk! Trevligt sällskap, grym skidåkning, en alldeles egen världsbästa reseledare i form av Linda, samt jättegod mat! Vad sägs om en gigantisk och riktigt bra buffé både till frukost och middag? Det krävs inte mer än så för att göra Björnen lycklig. Kan vi inte åka igen? Redan imorgon?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Puss på dig! Packa väskan så åker vi!
/skidmonstret

Ninde sa...

Åh vad härligt det lät. Börjar faktiskt bli lite sugen på att åka igen jag med. Även om det var evigheter sedan o jag nog kommer slå ihjäl mig. Åker du snowboard också? :)

Björnen sa...

Monstret:
Skall vi kanske vänta tills din monstersvans har läkt innan vi åker? Puss!

Ninde:
Klart du skall åka! Superkul!
Har testat bräda, men jag hade inte tålamodet att fortsätta. Jag behärskar skidorna så bra och det tar så lång tid att börja om att lära sig ett nytt åkdon. Har dock aldrig haft så mycket träningsvärk som efter att jag provade snowboard.

sa...

Grymt!!! Jag blir svinavundsjuk.

Jag minns inte att H.dal var såpass "alpint", men sist jag var där var 1989 tror jag. Fucking hell, man börjar bli gammal.

Anonym sa...

Såå härligt! Synd bara att ni hade sån otur med värdret....
Ser fram emot vecka 5 när R skall kasta sig ut på Sälens skräckinjagande familjebackar!

Peppe sa...

Åh! Fina bilder! Nu måste jag också damma av snowboarden.

Björnen sa...

Pata:
Med rätta! Tror att norrmännen eventuellt kan ha byggt på fjällen sedan dess. De har ju så många oljepengar som de inte vet var de skall göra med...

Micke:
Anar jag en uns av ironi i ditt inlägg? Ser fram emot att höra rapporter om hennes framfart i backarna!

Peppe:
Anade väl att det var snowboard som gällde för dig! Tycker definitivt att du skall damma av den.

Ninde sa...

Hm. Kan inte riktigt säga att det var träning jag hade värk av när jags sist åkte snowboard.. :D