9 januari 2008

Kvällstur med farsgubben...

...till det stora tyska teknikvaruhuset för att köpa vitvaror till landet. Efter tillbyggnaden finns det nämligen behov av en komplett ny maskinpark bestående av spis/ugn, diskmaskin, kyl/frys, tvättmaskin och torktumlare. Jag är med som smakråd - vilket oftast innebär att han lyssnar på vad jag har att säga och sedan väljer något helt annat. Hans val brukar dessutom vara sådana att de får den lille inredningsarkitekten i mig att slå frivolter av olust. Mycket riktigt har han redan sett ut en stor fristående ugn/spis i rostfritt som han absolut inte backar från:
- Men inbyggnadsugn då?
- Nä, jag har sett sådana så mycket att jag är lite trött på det.
- ...?
- Och sedan vill jag ha en vit diskmaskin.
- Vit till det rostfria?! Det blir så mycket snyggare om man har en integrerad diskmaskin!
- Jo, men det blir 2-3000 dyrare.
- Men där står ju en Siemens för samma pris som den vita.
- Jo, men.... (ytterligare bortförklaringar om varför man inte skall ha integrerad maskin.)

Det är betydligt lättare med tvättmaskin och torktumlare eftersom de kommer stå i ett ytterst litet utrymme och inte kommer att synas hela tiden. Jag är medgörlig och lobbar för att köpa enkla, billiga grejer: Det är ju trots allt ett lantställe vi pratar om. Det hela slutar med att han köper spisen, en tvättmaskin och en torktumlare för ett riktigt bra pris som han till på köpet prutar ner två tusenlappar extra. Dusten om typ av diskmaskin och kyl/frys får vi ta en annan gång.

På hemvägen stannar vi till på en av hamburgerkedjorna för att köpa något att äta. Väl i kassan tar han nog misstag på ställe - det är inte en classy restaurang vi är på - så han börjar att fråga ut personalen vad som skiljer mellan de olika burgarna. En efter en. Jag låtsas intensivt läsa etiketten på en av dippsåserna och gör allt för att se ut som om jag inte är i sällskap med honom. Jag inser dock snabbt att mitt snarlika utseende föråder mig, så jag försöker anta en lite mer auktoritär skepnad. Förhoppningsvis kommer folket i kön missta mig för att vara hans gode man eller personlige assistent.

5 kommentarer:

Miasworld sa...

Haha, varför GÖR föräldrar sånt mot oss? Jag försöker alltid med mantrat "i vår familj skäms alla för sig" som en kompis pappa kläckte ur sig en gång, men det funkar inte i alla lägen måste jag säga...

Anonym sa...

Haha! Din pappa verka ju hur söt som helst. Men min fundering: ligger lantstället i spanien? Eller varför måste man tvätta? Framför allt, varför måste man Torka??

Anonym sa...

Hahaha! Vad rara ni är! Lika mycket som jag retar mig på mina föräldrar i sådana där stunder, retar jag mig på mig själv. Varför förvandlas man till en intolerant obstinat tonåring så satans lätt över småsaker? Grejer som när man ser andra familjer kivas om samma saker mest tycker är barnsliga och lite gulliga? Oj, lång kommentar. Inte vaknat helt än. Fortfarande seg trötthetsvadd i huvudet. Puss! /monstet

Ninde sa...

Missta mig för att vara hans gode man eller assistent..moha ha ha klockrent! Har vi inte alla känt så någongång? Och rostfri diskmaskin is da shit..

Matilda sa...

Hahaha!
(Ibland känner man att man måste kommentera på ett roligt inlägg trots att man egentligen inte har något att säga.)