21 april 2008

Deutschland, Deutschland übertrevligt!

Efter föregående inlägg grämde jag mig så bittert över att jag glömt solglasögonen hemma så att jag åkte hem och hämtade dem. Passade samtidigt på att byta till sommarjackan. För det är ju varmare i kontinentaleuropa! Trodde jag. Jag såg åtminstone cool ut där jag stod och huttrade i gråvädret iklädd min svarta skinnjacka och solglasögon.

Resan till kontinenten var en annan femma. Vi åker från Trelleborg till Rostock på båten Hucklyberry Finn. Kvar i hamn ligger Robin Hood och Peter Pan. När det sedan visar sig att kaptenen på vår färja heter Kapten Krook blir det nästan för mycket av det goda. Vi vrider oss av skratt. Passagerarna på färjan visar sig en fredagskväll bestå av 99% manliga truckchaufförer. Jag räknade till totalt 5 personbilar på hela färjan. Matsalen luktade en konstig blandning av stekt mat, gubbsvett, lätt desperation, testosteron och Wunderbaums, och mina två kvinnliga medresenärer fick finna sig i att bli rejält uttittade.

Efter landkörning tidig lördagsmorgon begav vi oss så till vår destination: En byggnad vi fem resenärer alla varit inblandade i att rita. Det var svart, förkolnad fasad och schyssta linjer. Ungefär så som jag har tänkt mig efter alla ritningar och bilder. Vi blir guidade av Herr Hildebrandt. Som regissören alltså. Våra referenser till filmen G som i gemenskap verkade dock gå honom rakt över huvudet. Det kan ha berott på att han inte pratade svenska. Efter guidning blev det weissbier, god mat och ordentlig gränsshopping. Köpte på mig en del öl, vin och sprit. Dagens fynd var en fin whisky för endast 280:- som på Systemet kostar hela 570:-. Den smakar till på köpet helt fantastiskt gott! Bilen hem gick liksom nästan på knäna*. Hemkomst till det kära Göteborg i arla söndagsstund där jag lapade så mycket sol jag bara hann. Våren är här! Igen.

* Bil(dl)igt alltså. Bilar har inga knän.

3 kommentarer:

Miasworld sa...

Det finns ingen som kan det där med smaskiga efterrätter bättre än tyskarna...

Matilda sa...

Cool byggnad. Vad innehåller den för något? Öl?

Björnen sa...

Mia:
Fast de är lite som amerikaner: De blandar ihop så mycket av allt som möjligt. Inte direkt några rena smakupplevelser. Föredrar nog italienska eller svenska efterrätter framför tyska.

Matilda:
Nä, det är ett besökscenter med akvarier och lite upplevelsemontrar. Typ. Fast de serverar öl i restaurangen.