30 december 2006

På spaning efter den tid som flytt

Fick av min mor strax innan jul en påse med mina gamla barndomsteckningar. Någon vis man, som säkert är död nu (de brukar vara det), har sagt att man då och då skall göra bokslut över den tid som flytt. Vad passar då inte bättre än att göra det inför ett skinande nytt 2007? Presenterar mina fynd här nedan och hoppas kunna klargöra för er (och för mig) varför jag är just jag.






















Detta måste ha varit en av mina allra först egenhändigt skrivna önskelistor. Man kan redan här ana att jag hade stora ambitioner - vem vill inte ha ett lok, en robot och en ödla? Kanske kan man även ana ett kreativt sinnelag eftersom flera ord verkar vara på ett helt eget språk. Dessvärre har jag glömt detta språk så jag kan inte översätta RADJÅST YDJGGP för er. Förslag mottages tacksamt.























Jag hade tidigt ett utpräglat sinne för rätt och fel.
Här är ett diagram över bra och dåliga saker . Lägg märke till den överkryssade sprutan och cigaretten i nedre delen av bilden. På den goda sidan ser ni en fisk och massa grejer som ser ut som grönsaker - dvs inte något godis som man kunde förvänta sig att vilken normal 6-7-åring som helst skulle rita. Antar att jag var duktigt indoktrinerad i "den rätta läran" genom alla de Pogo Pedagog-bildspel man tvingades genomlida...
















Jag värnade även om den lille mannen som arbetade i gruvan. Eller så är detta en allegorisk skildring av mitt liv på dagis.























Sist men inte minst uppskattade jag tidigt det sköna i tillvaron. Vid 7 års ålder ritade jag mästerverket "Kullar och bullar". Jag misstänker att min mamma lätt generat försökte skyla över den nakna sanningen genom att skriva titeln upp och ned. Antar att ni är mer klarsynta än så.

2 kommentarer:

sa...

Jag tippar på
Radiostyrt lok
Kamera
Modellkrigsrobot
Ödla
Badspeglar

Schysst att dom dåliga sakerna bara är tre! Sex, drugs and rock'n roll?

Bullar o kullar är ju ett naivistiskt mästerverk med mycket subtila erotiska undertoner!

Björnen sa...

Efter mycket dechiffrerande tror jag nu att det skall stå:

Radiostyrd jeep
Kamera
Lok
Modellkrigsfartyg
Robot
Bandspelare
Ödla
Big Jim


Kan inte riktigt relatera till modellkrigsfartyg och Big Jim, men övriga saker står jag för och funderar på att skriva in på min nästa önskelista. Tror jag skriver Robot högst upp och i fetstil.