15 januari 2007

Galen

Det fanns en gång, för inte så länge sedan, ett TV-programskoncept som gick ut på att trycka en TV-kamera så långt upp i häcken på mediakåta Svenssons som möjligt, för att sedan filma skiten. Man kallade det för dokusåpa. Programmen hette saker som Big Brother, Baren, Farmen, Wannabe etc. Genren finns fortfarande kvar, men för en (hoppas jag) alltmer tynande tillvaro.

På sistone har ett nytt ocker dykt upp i TV-rutan: Man bjuder in en massa så kallade "kändisar", spelar på mer eller mindre snyftiga känslor och kallar det något som slutar med ordet "gala": Fotbollsgalan, Sportgalan, Cancergalan, Svenska Idrottsgalan, DN-galan, Guldbaggegalan, Världens Barn-galan, Rockbjörnen-galan etc.
Jovisst, jag vet att många av dessa är för ett gott syfte och att de gör stor skillnad för många, men måste det vara en gala på varje kanal varenda dag?! Tar de aldrig slut?
För jag vill inte veta att Drottning Silvia har en ny klänning på sig - idag igen! Jag vill inte se Galenskaparna försöka upprepa något som knappast var skoj för 20 år sedan. Jag vill inte se "interna klubben" klappa varandra på axeln och utbyta beröm. Jag vill absolut inte se Kristin Kaspersson eller Sofia "Soff-i-propp" Eriksson/Wistam som programledare igen. Någonsin.

Jag vill ju bara se nåt enda vettigt program de gånger jag sätter mig framför TV:n. Är det för mycket begärt?!

2 kommentarer:

A. sa...

Kunde inte hålla med mer om dina åsikter om galor... Skrev något liknande imorse själv. Och jag är sportdåre....

sa...

Mediabranschen är en jättestor bordell där alla ligger med alla och allt går bara ut på att käna mera pengar.

Jag är glad att jag slutade på TV4!