21 januari 2007

Samlarmani

Funderade härom dagen på att städa hemma, men så snubblade jag över lite intressant läsning om två ytterst excentriska samlare, Homer och Langley Collyer. Låt mig få berätta för er om dem:

Homer och Langley var två välbärgade läkarsöner som i början av förra seklet barrikaderade sig i sin lägenhet på Fifth Avenue i New York. Fast jag vet inte om samlare räcker för att beskriva dem. Man skulle kunna uttrycka det som att hissen inte gick hela vägen upp; att inte de inte hade alla sina hästar i stallet. De var helt enkelt totalt bindgalna.

Homer, som var blind och sängbunden sedan 1933, togs omhand av sin yngre bror Langley som endast lämnade lägenheten för att köpa mat och hämta nya saker att samla på. För att hjälpa Homer att tillfriskna så ordnade brodern en härlig diet som bestod av 100 apelsiner i veckan tillsammans med mörkt bröd och jordnötssmör. Inget annat. Mums! Bröderna var också lätt paranoida. För att ingen skulle bryta sig in i lägenheten hade Langley gillrat fällor av skräp för alla ingångar och spikat igen alla fönster. Dessa fällorna skulle visa sig bli deras död, eftersom Langley sedermera fastnade i en av dem och inte kunde ta sig loss. Utan någon som tog hand om honom så dog Homer av uttorkning, näringsbrist och hjärtattack några dagar senare. Ledan över att bara äta apelsiner, bröd och jordnötssmör gjorde säkert inte saken bättre.

Våren 1947 fick polisen signaler om att inte allt stod rätt till hos bröderna Collyer. För att ta sig in i lägenheten fick de bryta hål i ett tak. De hittade Homer död, liggande bland 103 ton (!) skräp. Efter ytterligare två veckor hittade Langley - också han död. Han låg endast 3 meter från brodern, väl begravd under sina egna samlingar.

I brödernas lägenheten hittades bl.a:
14 pianon, två orglar, chassit till en T-ford, tre provdockor, ett dinosaurieägg, rullar med hundratals meter oanvänt siden, en tidig röntgenapparat, fem violiner, julgranar, femtontusen böcker bara i ämnet medicin, käkbenet från en häst, en stor samling pinupbilder, barnvagnar och dryga sex ton tidningar.









Only in America...


Sensmoral:
Det ser inte så illa ut i min lägenhet trots allt, så jag kan nog vänta några dagar med att städa.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Undrar om det fanns några barr kvar på julgranarna?

A. sa...

Kanske är något fel på mig men en sån artikel för mig bara att städa direkt. Inte en chans att jag ska dyka upp på någon blogg om 100 år som "skräpkillen" :-)

Nu blir det fram med moppen när jag kommer hem...

Björnen sa...

Tanya:
Barren fanns säkert kvar, även om de inte längre satt kvar på granarna. De samlade säkert på barr också.

A:
Känner inte heller att jag befinner mig i farozonen. Dessutom skulle säkert hälsovårdsmyndigheterna rycka in illa kvickt - för här i Sverige är det minsann ordning och reda!

Fast det lockar ändå inte mig att städa...

sa...

hihihi tokstollar ar kul.

Det var en pjäs pa teater Bhopa om det dar; "samlarna" tror jag den hette. Ganska bra.