22 januari 2007

Whole Latte Love!

Kvällens begivenhet var en kaffekurs på kafé Da Matteo i Viktoriapassagen. Del 2 - endast inriktad på mjölkskumningens ädla konst.

Nördigt? Javisst!
Nödvändigt? Självklart!

Kursen gick i korthet ut på att prova och jämföra femtioelva olika mjölksorter (och vissa icke-mjölksorter: sojamjölk och laktosfritt - Oh, the horror!). Vi fick sedan skumma mjölk på liten hemmamaskin och på den stoooora röda cafémaskinen. Slutligen tävlades det i cappucinitillverkning mot kurskamraterna. Kursledarna Lina och Per var hårda men rättvisa domare som bedömde smak, utseende, temperatur och skumkvalitet. Jag vann inte trots att jag lyckades göra ett jättestort, fint hjärtmönster i cappucinon till Lina. Mönstret på Pers cappucino liknade mer ett ganska mörbultat hjärta med massor av läckande hål i. Kanske inte något bra sätt att smickra domaren på, men jag lovar att det var ett ytterst ärligt, känsligt återgivet och konstnärligt högstående hjärta som lätt smiskade sönder alla andra kaffekonstverk denna kvällen.
Det var dock ingen annan som förstod det.

Sitter nu med ett härligt koffeindarr - väl värdigt en tentapluggande student klockan 5 på morgonen före tentamen. Skall bli spännande att försöka sova.

Förresten: Kaffesugna vänner, välkomna hem till mig; jag behöver öva!





Djup koncentration vid hemmamaskinen.






Domarna överlägger.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer så gärna så över o dricker lite kaffe, cappuccino e gött

Björnen sa...

Du är så välkommen så! Förvarna gärna innan så att jag kan ladda upp med mjölk och något gott till.