22 februari 2007

Att lära gamla hundar att sitta. Eller att lära gamla människor att maila.

För några år sedan skaffade min mor en ny dator och förpassade den gamla till min mormors ömma omvårdnad. Missionen var glasklar: Lär mormor att maila, surfa och skriva enkla dokument i Word. Det låter lätt. Problemet var att vi var tvungen att börja från början. Alldeles från början. Ibland glömmer man hur många saker man tar förgivet. Som alla datorrelaterade fackuttryck:

-Detta är en mus. Med musen rör man pilen här på skrivbordet. Det heter så. Skrivbordet. Här har du en mapp. I mapparna förvarar man dokument.

Mormor får pröva att använda musen och börjar genast att, på bordet, vrida den runt sin egen axel. Vi rättar: Rör framåt, bakåt och åt sidorna. Förstår du? Javisst. Vrider runt igen. Muspekaren står nästan stilla.

Efter lite fler övningar börjar sakerna flyta på ganska bra, även om hon fortfarande tror att hela maskinen skall explodera ifall hon trycker på fel knapp. Vi bestämmer oss för att det är tillräckligt med undervisning för dagen och förklarar hur man stänger av datorn. Då kommer den klockrena och ytterst logiska frågan:

-Varför skall jag trycka på knappen som heter START när jag vill STÄNGA AV datorn?

8 kommentarer:

A. sa...

Avslutningen är en sjukt logisk fråga faktiskt. :-)

S sa...

Och jättesöt!

Anonym sa...

Av barn och idioter får man höra sanningen. Känns som man kan lägga till "äldre personer" där. GRYMT bra fråga! Verkligen!

Björnen sa...

Jepp! Hon är både logisk, söt och smart min mormor.

Och Microsoft är inte alltid kända för att vara jätteanvändarvänliga. Fast de har blivit bättre.

Lill-Krizan sa...

Din mormor vinner väl då. Min har aldrig suttit vid en dator. Jag tror till och med att hennes hörapparat har för många knappar enligt henne. Och det handlar väl om en volymknapp. Max.

Men å andra sidan kokar hon ju underkläderna rena i en kastrull på spisen.

Björnen sa...

Fast din mormor kan ju MMS:a. Det är inte illa!

Och underklädeskokning är så retro att det nog snart är inne igen. Hon verkar vara långt före sin tid din mormor!

Anna sa...

haha, min farmor är underbar med sin mobiltelefon. Lyckats lära sig att sätta på den och kanske knåpa ihop ett sms då och då.

Dock kör hon tekniken att skicka väg ett sms och direkt stänga av mobilen. För den kan man inte ha på. Likadant är det om hon ska kolla ifall hon har fått något sms. Sätt på mobilen, 10 sekunder går. "Näe, jag har inte fått något - lika bra att stänga av.."
Just det där att kolla om hon har fått något sker ganska sällan det med kan jag påpeka. Men mobil ska hon ha.. :D
Gamla och "ny" teknik, det är underhållande. Hon vägrar dock att ha en dator.. Vi försökte övertala henne att hon skulle börja blogga. Men allt har väl sin tid i guess..

Björnen sa...

Visst är det lite underligt det där med att stänga av mobilen direkt efter att man skickat meddelande? Har stött på det flera gånger, oftast hos "mobil-oskulder".

Mormor har faktiskt använt sin mobil ganska så flitigt och tycker nu att det är bra att kunna vara anträffbar även när hon inte är hemma. Antar att det är en trygghet också att kunna ringa ifall något skulle hända. Fast hon var skeptisk i början...