15 februari 2007

Baciller och dunderdroppar

Såhär i förkylningstider får man alltid höra om diverse olika huskurer som skall bota den onda förkylningen. Det handlar om mer eller mindre goda kurer som bl.a. råa ägg blandat med vitlök, ångbad för att rensa "snorgångarna", varma bad, kycklingsoppa, bastubad, whisky, honungsvatten, vitlöks- och ingefärs-te samt mentol.

Nu undrar jag: Vad fungerar egentligen? Vad är just Din dunderkur?


Min starka övertygelse är att whisky är bra. Mot det mesta. Skulle det inte fungera så har du bara druckit för lite.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Morsan min var bekant med en kvinna från Iran. Hon sa att man skulle röra ut potatismjöl i vätska, och sen dricka. Funkade ALLTID mot förkylning. Jag terrade, men tog nog för mycket pot.mjöl för det blev alldeles tjockt... och asäckligt.

Men vad som egentligen funkar. På riktigt. Sömn. Tidiga kvällar is the shit mot förkylning.

S sa...

Vatten. C-vitamin. Sen är jag en sån hypokondriker, så jag drar igång med stora husapoteket vid minsta nysning. Esbiritox. Echinaforce. Sen är det det där som vi tvistat om; sova med strumpor.

Björnen sa...

K:
Potatismjöl och vätska - det är ju så man gör taptetlim! Måste erkänna att bara tanken på att dricka det skulle få mig att friskna till såpass så att det inte skulle vara nödvändigt. Kanske en bra idé alltså? ;-)

Sandra:
Brukar alltid dricka mkt vatten och är så där äckligt ordentlig så att jag äter frukt (gärna citrus) typ varje dag, så de kriterierna borde vara uppfyllda. Har provat Esberitox och Echinagard men tycker mig inte märka någon skillnad.

Sova med strumpor låter annars som en bra idé. Det är iallafall förkastlig att inte sova varmt. Brukar köra med halsduk eftersom mina förkylningar alltid sätter sig just i halsen. Tror nog att vi kan enas om att varken strumpor eller halsduk är särskilt sexiga sovkläder, men det är å andra sidan väldigt få som är sexiga när de är förkylda. =)

sa...

Nu måste jag utfärda en varning:
varma bad är livsfarligt när man är förkyld (har jag hört).

Det som funkar för mig är att sunka ner sig totalt, inte raka sig, inte duscha, inte byta kallingar osv. Tillslut är man så jävla äcklig att inte ens förkylningsvirusarna vill ha en och voilá; man frisknar till!

Björnen sa...

Pata:
Det finns en grundläggande skillnad mellan oss - jag försöker uppehålla någon slags självaktning. ;)

A. sa...

Ha det kallt inomhus... Vädra. Ända som hjälper och jag är åt Sandras hypokondrisk håll så jag har ett klart fullgott apotekhemma... :-)

Björnen sa...

A:
Vädra är jag med på, fast jag fixar inte att ha det kallt inomhus när jag är sjuk. Eftersom förkylningar på mig sätter sig i halsen så blir det bara värre då.

Behöver man annan medicin än whisky?!