28 februari 2007

The not so fast and the furious...

Eftersom jag i morse konstaterade att jag nog får stanna hemma även idag så får jag försöka sysselsätta mig med andra saker än jobb. Här kommer därför en högst objektiv och hyfsat aktuell filmguide för er:

The Science of Sleep
Nu snackar vi bisarr och lekfull film med väldigt otydliga gränser mellan dröm och vakenhet. Ett extra plus i kanten för de två huvudrollsinnehavarna* och att filmen växlar mellan engelska, franska och spanska i en härlig röra. Gillade ni Eternal sunshine of the spotless mind så vet ni ungefär vad ni kan vänta er eftersom detta är samma regissör. 8 koppar espresso av 10 möjliga.

Pans labyrint
En mörk, ganska brutal, spansk film som även denna pendlar mellan dröm och vakenhet. En hel del grafiskt våld och kanske filmhistoriens mest osympatiska "skurk". Förvänta er inte att se någon feelgood-film; har fortfarande, efter 2 veckor, inte bestämt mig för om jag tyckte det var ett glatt eller sorgligt slut. Men samtidigt är filmen så fantastisk! Gå och se! En filmupplevelse som varar länge, det blir därför 7 av 10 koppar latte.

Farväl Falkenberg
Ett litet tips till huvudkaraktärerna: Klipp er, väx upp, skaffa vettiga jobb och flytta ut från morsan och farsan så kommer ni må mycket bättre! Och sluta nu för guds skull snacka om Oscars och andra priser. Om ni har tur kanske jag orkar se klart filmen. 3 ganska så ljumma koppar Nescafé.

Babel
Brad Pitt har skägg och verkar ganska så normal här. Cate Blanchett är bra, blekhyad och vacker som vanligt. Kanske lite blekare än vanligt i stora delar av filmen. Tre olika sammanflätade historier som utspelar sig i Marocco, Tokyo och USA/Mexico. Riktigt bra karaktärer som engagerar, och det känns som om filmen vill säga något viktigt. Frågan är vad? 6 av 10 koppar espresso.

Stranger than fiction
Jag hatar Will Ferrell! Han är irriterande. Fast här är han faktiskt helt OK som den trista kontorssnubben som börjar höra en speakerröst som kommenterar allt han gör. Han finner sig snart vara huvudrollen i författarinnas Kay Eiffels nya bok. För att göra saken ännu värre så brukar alla hennes huvudrollsinnehavare dö i slutet böckerna. Bisarr och riktigt schysst film! Dustin Hoffman är briljant som vanligt. 7 av 10 koppar espresso. Grafiken som blandas med filmsekvenserna är bara den värd en extra titt, och ger därför en liten panini som serveras till kaffet.


*Kan förövrigt varmt rekommendera skivan 5-55 som Charlotte Gainsbourg (kvinnliga huvudrollsinnehavaren) släppte i höstas. Självklart måste ni även lyssna på hennes farsgubbe, Serge. Ni vet han som gjorde den briljanta "porrlåten" Je t'aime (moi, non plus)?

10 kommentarer:

Peppe sa...

Tack! Dej kan man lita på. Jag är din ödessyster som ligger snuvig och ynklig under duntäcket i södra Helsingfor.

Nu ska jag ladda ner film.

Anonym sa...

Klurar lite nu... En film som bedöms i espressokoppar relativt en som bedöms i lattes. Vad säger det om filmen egentligen? Eller bedömarens förutfattade mening om filmen?

Eller förresten... läste igen. Filmupplevelse som vara länge = latte, som man ju sippar på i en hel evigeht. Espresso är bra, men snabbt slut, både vad gäller dryck och film. Am I right?

Björnen sa...

Peppe:
Lider och snörvlar ikapp med dig. Hoppas du får en bra filmupplevelse. Rapportera vad det blev för film.

K:
Precis! Fast nästan.
Espresso är den normala mätnormen för filmer, men eftersom jag har funderat över Pans Labyrint sedan jag såg den så måste den mätas med något mer varaktigt: Latte.
Och att mäta något i *ryser* Nescafé säger väl sig självt?

A. sa...

Upprörande att du dissar Will Ferrell. Du har inte sett "Cowbell" sketchen från SNL?

Återkommer med länk... Roligaste som gjorts... Mooooot Youtube!

Anonym sa...

I know all about Nescafe. Förklaring överflödig. :)

Björnen sa...

A:
Har helt missat den sketchen. Kan tänka mig att ompröva min inställning till Ferrell ifall den är så rolig som du hävdar.

K:
Preciiis!

S sa...

Allvarligt. De som hojtade om att Farväl Falkenberg borde få en Oscar kan inte ha sett mer är trailern. Vi satt häpna av förvåning. Den var så dååålig.

Björnen sa...

Sandra:
Tror dessvärre att det säger en hel del om filmproduktionen i Sverige att den ens kom på tal. De måsta varit desperata. Eller mutade.

Anna sa...

Deras frisyr var det jag klurade över större delen av Farväl Falkenberg. Ser alla ut så? I verkligheten med? Hur ser de skillnad på varandra i kuststaden? Jag blev förvirrad.

Sitter på Pan's Labyrinth och Babel. Lurar lite på att kanske se någon av dem ikväll.. :)

Björnen sa...

Anna:
Har en teori om att det inte finns någon riktig frisör i Falkenberg. Det skulle isåfall förklara frisyrerna. Eller bristen på.

Klart du skall se någon av dem!