16 februari 2007

Släkten är värst...

Ibland är det bra att utmana sina fördomar.
Således gick jag ikväll på After Work på Lounge, någonstans på den nedre delen av helvetets förgård - även kallat Avenyn. Hamnade i samspråk med två grekiskor, en iranska och en svenska (med syrisk fästman). Multikulti värre! Ämnet var bröllopsgäster. Antalet bröllopsgäster närmre bestämt. Allmän konsensus (mig ej medräknat) var att man måste bjuda minst 200 personer i den närmsta släkten, annars förolämpade man de som inte blev bjudna.

-200 personer!?
Försöker vid detta laget i mitt stilla, och ganska alkoholinlindade, sinne räkna ihop min närmsta släkt: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8...
Någonstans vid 25 börjar jag märka att jag inte längre vet namnet på dem, alternativt vet deras namn utan att ha någon aning om vilka de är. Antar att de inte är nära släkt då? Börjar även misstänka att svensk släkt inte riktigt är samma sak som många utländska släkter - och att min släkt kanske är mer onormal än vad jag trodde? Tunga tankar en fredagskväll!

Räknar därpå snabbt ut att huvudräkning aldrig kan vara bra en sådan här kväll. Det kan rent av vara skadligt. För att förhindra överansträngning eller mer bestående men bestämmer jag mig för att det nog är bäst att röra sig hemåt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Man bjuder dom man känner för att bjuda. Enkelt, det är ju man själv som bestämmer.

"Björnen tittar argt":

http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/mote-med-det-vilda-mitt-pa-sodermalm

Björnen sa...

Jo, det inser jag också. Blev bara faschinerad över hur stor "den närmsta släkten" kan vara.

Hehe, sköna kids!
Fast jag har alibi. Dessutom är jag inte så hårig och skulle aldrig få för mig att bära linne på lokaltrafiken.

A. sa...

200 närmaste släktingar... Tror jag vet typ 10 släktingar....

Björnen sa...

Precis! Det låter ju som om alla måsta ha minst 8 syskon var eller nåt...

Ninde sa...

200 närmaste släktingar
-inget problem

200 närmaste släktingar som man dessutom skulle vilja ha med på en superviktig dag i sitt liv.

- Nja...

A. sa...

Fortsätter på Nindes spår. Antal släktingar ca 10 som jag kommer på. Antal jag bjuder när ajg gifter mig. 5....

Björnen sa...

Ninde:
Bättre att satsa på kvalitet istället för kvantitet!

A:
Litet men naggande gott?

Anonym sa...

Personligen har jag hittat det gyllene antalet bröllopsfestsg&aouml;ster: 17. Eller 15, beroende på om man räknar oss. 0% släkt. Jag lovar att den kommande festen för familjen inte blir i närheten av lika trevlig.

Björnen sa...

Anna:
Det låter ju suveränt! Många släktingar är ju oftast inte kända för att vara några festprissar direkt. Fast det kan ju vara kul att ha med de allra närmsta, vilket iofs kanske inte är så lätt att fixa när man bor i Over There?

Du får rapportera hur det blir med släktfesten.