29 mars 2007

Mellberg, Ibrahimovic, Ljungberg och alla de andra som har efternamnet som tilltalsnamn.

För att först klargöra saker och ting: Jag skulle vara en usel tränare för fotbollslandslaget. Troligtvis skulle jag tycka så synd om dem för att de fick träna så hårt att jag istället skulle förslagit en fika på stan.

Så! Med det sagt vill jag nu utbrista i ett rungande: Det Svenska fotbollslandslaget suger!
Någon verkar ha tutat in i landslagsstyrelsen och de svenska sportjournalisterna att vi på allvar skulle ha en god chans där uppe i toppen. För vi har ju Zlatan. Jepp, samme man som någon enstaka gång kan ses glimta till i landslagsdräkten. Typ en gång vartannat år. Men det är ju bara att titta på matchen som utspelades igår mot Nordirland för att inse att så inte är fallet: Vi suger. Den första grejen jag skulle ta upp såsom tränare för landslaget skulle vara passningarna: Man passar inom laget. Inte till det andra laget. Motståndarna må visserligen bli glada av det, men det är inte så fotboll spelas. Sen var det det där med inställningen. Johan Elmander sa till reportrarna under pausen igår: "Det är svårtspelat. Bollen studsar hela tiden och de är på oss direkt". Johan, sluta lipa nu! Fotbollar skall studsa; det är det de gör.

Jag vet att detta kan anses vara kontroversiellt, och det kan kanske även kan vara en anledning till att skriva hatbrev till mig, men pudelns kärna i detta långdragna resonemang är följande: Hur kommer det sig att folk betalar dyra pengar för att se dryga nittio minuter av passningar fram och tillbaks mellan två lag i mittzonen? Boooooring! Varför inte förnya hela fotbollen; minska planernas storlek; ha löpande byten så att det kan bli lite mer action och fler mål. Då kanske jag skulle kunna tänka mig att titta på den kommande matchen mellan Sverige och Danmark, där danskarna gör smørrebrød av det svenska landslaget.

16 kommentarer:

A. sa...

Vill du verkligen ha förklaringen till att man betalar stora pengar för att se det?

Vill du verkligen höra vad jag anser om dina ideér?

Du har aldrig varit närmare ett hatmail än nu. :-)))
Inte för att du säger att landslaget suger men ditt förhållningssätt till världens vackraste spel måste diskuteras :-)

Björnen sa...

Hehe! Anade väl att detta kunde vara en öm nagel för en del. Jag tycker ju självklart att mina idéer är fantastiska. Eller? Berätta gärna för mig!

Fast det där med "världens vackraste spel"? Det låter som om du har ett lite osunt förhållande till fotboll. Har du försökt prata ut om det? Tror det skulle kunna hjälpa. ;-)

Bring it on; Eller som den där rakade tösen i staterna sjunger: Hit me baby one more time!

Lill-Krizan sa...

Aaaaahhh....cant....hold....it....


KLZJSDÄLFJSVNOIZSUFOZISVMPO!!!!!!!!!!!!!!!

Mediakillen sa...

Det blir i alla fall skoj när vi möter danskarna, eller skall jag säga når vi møder svenskerne...

S sa...

De inte bara sög igår. Det var yra höns-fotboll. Jag satte chipsen i halsen och rodnade.

Björnen sa...

Lillis:
Sååå... lugn och fin. Lugn och fin. Annars blir jag tvungen att ge dig en örfil så att du lugnar ner dig. Jag har sett att de gör det på TV.

M:
Jepp, antar att det blir läge för dig att bekänna färg då. Röd-vit eller blå-gul? Bäst för dig att du svarar rätt...

Sandra:
Åhhh! Chips! Det är ju det jag vill ha! Skall nog släpa min febriga kropp ner till chips-butiken, sen kommer allt att bli bra.

sa...

Ja! fler mål, fyra; ett i varje hörn vore sköj.

Anna sa...

åh, jaa.. det var mig en dålig match igår.. Jag lyckades slå fast tidigt att Sverige var värdelösa och skulle förlora. Jag har talang jag..

Är inte Zlatan vääldigt överskattad i övrigt? Hur kan hela världens (Sveriges) befolkning älska honom?
Han är precis som handbollens Staffan Olsson. Bara självsäkert jobbig, men kan ibland lyckas och anses därför vara bra.
Är det så det ska vara? Äre det?

Björnen sa...

Anna:
Jo, jag utgick från att de skulle förlora. Det känns om att de alltid förlorar när de är säkra på seger.

Jag är definitivt inte övertygad om Zlatans förträfflighet. Han kanske skulle börja springa och faktiskt anstränga sig lite emellanåt så kanske det skulle gå bättre?

Fast Staffan Olsson har ju faktiskt uträttat något i handbollslandslaget - även om det var på 1800-talet. Och sedan ser han ju rolig ut: Lite som Björn Borg på ett ålderdomshem.

Björnen sa...

Pata:
Och sedan tycker jag att vi förlägger det till ishockeyrink och byter bollen mot en puck!

Anna sa...

Jaaa, okej.. Staffan Olsson gjorde något på 1800-talet.
Men vad skulle han ha och göra på planen i början av 1900-talet då?

Att en gång vara bra på något räknas alltid eller?
Jiiises, jag är alltså fortfarande en hejjare på allt det där jag var världsbäst på när jag var liten..
Känns skönt att veta..:)

Björnen sa...

Klart att det räknas om man någon gång varit bäst! Åtminstone om man ser lite rolig ut som Staffan Olsson. Gör du det?

A. sa...

Staffan Olsson var sjukt viktigt i det svenska handbollslandslaget då han erbjöd andra alternativ än att spela in bollen eller gå på genombrott. Borde kanske lagt av lite tidigare men se på landslaget nu sen Staffan la av... Kass.

Ideerna om fotboll från dig är lustiga. :-)

Björnen sa...

A: Du framstår ju alltmer som en riktig sportkännare! Lite skrämmande...

Men du måste hålla med om att det hade varit underhållande att se min variant av fotboll? Speciellt om man hade skippat skridskorna.

A. sa...

Jag skulle nog kunna passa in i kategoring sportnörd utan större problem.

Jag tror du ska kolla på five-a-side alt futsal så har du inte snabba fotboll. Handbollsplan, snabbt spel och fria byten...

Björnen sa...

Aha! Ville inte skriva nörd... men eftersom du själv skriver det så.

Skall kolla upp det. Låter helt klart bättre.
Eller så håller jag mig till hockeyn...