11 april 2007

Åh, allsmäktige Tvättmaskin! Förlåt mig för mina synder såsom ock jag förlåta...
-Äh! Tvätta nu då!!!

Det finns i en del kulturer en tro på att vissa alldagliga föremål kan vara besatta av gudar eller själar. Föremålen upphöjs, tillbes och dyrkas för att de tros bringa lycka, bota sjukdomar mm. Jag är inte religiös av mig, men just nu står jag framför tvättmaskinerna och undrar hurvida jag borde tillbe den allsmäktige Tvättmaskinsguden* eller inte. För visst var det lite väl lyckliga tillfälligheter som gjorde att jag lyckades få en bra tvättid med endast några dagars varsel? För att jämna ut den lyckan så valde å andra sidan en av de två maskinerna att vara trasig idag. Bara för att djävlas. Helvetesjävlaskitockså! Jag tittar mig snabbt omkring för att vara säker på att ingen ser mig, sedan faller jag snabbt på knä framför maskinerna och börjar be. Det gör ont i knäna. Note to self: Föreskriv aldrig klinkergolv i ett bönerum.

"Tvättmaskin vår som bor i tvättstugan, helgat vare ditt namn, tillkomme ditt rike. Ske din vilja, såsom i tvättstugan så ock i torkrummet. Vårt dagliga tvättmedel giv oss idag, och stryk alla våra skulder, såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, typ. Amen."

Det hjälper inte.

Står nu i min lägenhet med våt tvätt upp till hakan. Klimatet kan närmast beskrivas som tropiskt på grund av värmen och fuktigheten. Jag har imma på glasögonen. Bara jag inte åker på malaria också. Det vore ju typiskt.


* Hon (jo, det är en hon, om än med ganska så kraftig plåtstomme) heter egentligen Electrolux Wascator W365H Exacta Control men jag föredrar att kalla henne Selma på grund av hennes mjälla nikotingula hyn. Hennes fungerande syster heter Patty. De är enäggstvillingar. Det finns förövrigt spännande läsning på tvättmaskinstemat här.


Inga kommentarer: