2 april 2007

Lappkast.

Idag satt den där på anslagstavlan i trappuppgången: Lappen. Den fruktade lappen. Baksidan till det där med att äga sin egen lägenhet. Med glada illustrationer och bjärta färger talar den om för mig att det är dags för årets stora händelse: Vårstädning av gården.
Hurra. Den inre Björnen slår volter av pur upphetsning.

Jag vet inte varför, men jag har något emot den här typen av aktiviteter. Inte att det görs - tvärtom, det behövs - men emot den där påtvingade grannsamvaron. Alla skall medverka, alla skall plocka klumpar av kattskit ur sandlådan, alla skall vara glada, och alla skall äta av den äckliga korven som serveras. Glömde jag nämna att alla oftast består av barnfamiljerna och pensionärerna? När man innan händelsen pratar med grannar om det så tas det förgivet att man skall komma, och att man självklart tycker att det är lika kul som de gör. Du kommer väl på städdagen? Nej, jag vill inte.

Ouch! Så kan man ju inte svara. Eller?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Gör som jag:
smit

Anonym sa...

Jag säger alltid "Ja, det hade jag tänkt". Det är ju tanken som räknas... att jag sen råkar glömma bort det är en annan sak..

Mediakillen sa...

Eller säg:

- Nej, jag vil hellre sparkas hårt i skrevet än att komma till städdagen.

Och när den snopne utfrågaren som reaktion på detta står med et tomt frågande uttryck, säger du lite gladkäckt:

- Äh, jag skämtade bara!

Och går från platsen.

Därmed har du uppnått dels att inte alls svara på frågan, og dels att efterlämna ett intryck av att vara en lite udda person med konstig humor, som ufrågaren helst inte ser kommer till städdagen.

Björnen sa...

P: Låter som en väldigt bra idé.

Anonym: Alltid bra med alibin. Jag bugar och bockar!

M: Det låter precis som de idéer som brukar komma från dig. Crazy.
Det farliga blir om den man pratar med tar det bokstavligt och sparkar. Vågar nog inte pröva den varianten...

Anonym sa...

Träffa på grannar som frågar om man kommer!

Under mina fem år på masthugget var jag inte med på en enda städdag, o det var inte en kotte som äns kommenterade det, Tyst frånvaro funkar alldeles utmärkt.

Björnen sa...

L: Grattis! Har en "engagerad granne med bestämda åsikter". Dvs en bitch.
En sådan man inte vill stöta sig med.