11 maj 2007

Lee Hazelwood - världens coolaste cowboy...

...med världens mest cheezy intro:
Från skivan Cowboy in Sweden kom detta mästerverk:

Som lite kuriosa kan nämnas att Lee Hazelwood skrev låten These boots are made for walkin' som Nancy Sinatra gjorde till en stor hit i mitten av 60-talet. Under några år på 70-talet bodde han delvis i Sverige. Här spelade han bland annat in en version av Vem kan segla förutan vind som nästan är lyssningsbar! Lees låtar har spelats in av bland andra Primal Scream, Einstürzende Neubauten, Tindersticks, Nick Cave och Megadeth.

6 kommentarer:

sa...

Härligt porriga undertoner. Sista klippet är för skönt när han kör i väg i sin stenhippa sportSAAB. :D

Björnen sa...

Det är en Saab Sonett! En klassiker även den. Fast den ser sportigare ut än vad den antagligen var. Tror den hade typ 70 hästar!

Klagan sa...

Moahahahhaaaa. tillåt mig skratta ett tag.. hahaha

Björnen sa...

Klagan:
Nej! Inte "Moahahahhaaaa"! Snällt skratt istället...
Den lilla musiknörden inom mig tycker faktiskt att det är briljant.

Fast du kanske skrattade åt Saaben? Det är ok. ;-)

Klagan sa...

men, den stora musiknörden inom mig tyckte det var vedervärdigt.. är det så att jag inte kan relatera till det?! :)

Björnen sa...

Hehe, OK då: Take a walk down Vallhallavägen är ganska så usel. Tog med den endast för introts skull. Fast jag gillar Hey Cowboy och mycket annat han gjort.