19 maj 2007

-Who the fuck is Lord Mayor?!

En dag på stan för mig själv medan vännerna är på föräldrakurs. Jag har skrämt upp dem med att bergsäkert hävda att det bara kommer vara de och ett gäng gravida 14-åringar där. De är tidiga med barnen här. Lullar omkring på stan med kameran i högsta hugg och leker turist. Krockar med engelsmän hela tiden. De väjer ju åt fel håll! Det är Lord Mayors Day idag, vilket verkar innebära att det är en stor kortége genom stan. Ungarna är utklädda i piratkläder. Sätter mig på The Coffee Shack på strandpromenaden och beställer en enkel espresso. Det är uppenbarligen helt fel. Expediten stirrar förfärat på mig och utbrister: Are you sure? It's a really small coffee you know?

Jotack, jag vet.

5 kommentarer:

malin sa...

Hm. Jag orkar inte googla, men är det en röd dag också?

Anonym sa...

Det är Lördag idag.

Björnen sa...

Malin:
Tror inte det. Affärerna var i alla fall öppna. Har ingen aning om vem Lord Mayor är heller. Antar att han är viktig, eller möjligtvis en gammal pirat. En viktig pirat kanske? Jo, det låter fint. Vi säger så eftersom inte heller jag orkar googla.

Kristina sa...

Lord Mayor är viktig, eller titeln i alla fall, har jag förstått efter mina tre år i England.
Kan också imponera med diplom i kaffekunskaper från London. En enkel espresso är en väldigt liten kaffe. Men inte lika liten som en ristretto, knappt synlig men stark som få. Hälsa England, valda delar!
/Besserwissern och fd baristan fröken K.

Björnen sa...

Åh! Är du barista också?! Nu steg du ofantlig mycket i min aktning.

Det kändes lite som överkurs att beställa en ristretto på just det stället. Fast den hade nog smakat bättre eftersom de flesta engelska espressos jag druckit mer varit år lungo-hållet. Gillar ristrettos annars.
/Lord Björnen