19 maj 2007

-Ye olde english!

Utflykt till Cornwall. Gröna slänter, grå stenhus, vind och grå moln vid horisonten. Alla kör fortfarande på fel sida vägen. Har lyckats hitta en ok macchiato hittills och känner mig därför lite nöjd. Tar en öl på en pub, tittar på havet och åker sedan hem igen. Krashar efter utflykten hemma på heltäckningsmattan; det känns om om jag har blivit överkörd av en mindre London-cab. Lite indisk take-away får mig på fötterna igen. Få saker piggar upp så som svinstark mat! Sedan bär det av ut i Plymouths natt. Hamnar på The Refectory, en drinkbar belägen i samma hus som the Plymouth Gin Destillery. En stor 1600-talslokal med kraftiga takbalkar och mörkt rödvinsfärgade väggar. Träffar på svenskar. Överallt. 6 stycken bara idag. Just dessa är från AB Vin & Sprit som visar sig äga destilleriet. På väg vidare efter ett gäng grymma drinkar fälls tänkbara, och möjligen snart bevingade, ord:
- Men fan Pata, du vinglar ju!
- Vinglar å vinglar; jag går ju fortfarande.
Landar på liten pub och träffar marinbiologer. De verkar trivas i klunga. Spanjorskan är glad, pratar mycket och snabbt. Jag förstår inte mycket av vad hon säger, men nickar glatt och flikar in ett ord här och där. Spanish one woman show. En bitter amerikanska skall efter färdig doktorering åka till USA imorgon. Hon har fått jobb. I Salt Lake City! Där finns bara torra saltslätter och mormoner. Inte konstig att hon är bitter, tänker jag.
Och längs strandpromenaden cruisar bilarna precis som på Avenyn.

Inga kommentarer: