21 juli 2007

Björnen på djupt vatten (5-3½)

Går upp i ottan och äntrar den guldfärgade. Vägarna är hyfsat tomma och det går snabbt att hämta upp kusinen, sedan bär det av upp längs Bohuslän. Kusinen får ett samtal på mobilen och det har blivit lite strul med bokningen: De har bara kvar avancerade (läs: ranka) kajaker vid Flatön. Går det bra? Annars finns två nybörjarbaljor ute vid Grundsund. Vi väljer Grundsund eftersom det är roligare att vara torr och upprätt än att vara våt och kapsejsad. Kommer fram, får instruktioner, sjökort och ruttförslag. Min kajak är röd och jag döper henne till Agda. Det känns tryggt! Sedan bär det av ut på havet. Det är guppigt som fan i början och jag tror att jag skall välta vid minsta våg. Osäkert. Kommer fram till farleden som måste korsas och ligger där och väntar på att få hyfsat fri lejd. Man är ganska liten bland alla de gigantiska norska motorbåtarna. Hoppas de ser oss. Sedan full fart ut, och det börjar faktiskt gå bra. Agda är stabil och guppar som en liten kork på vågorna. Efter ett tag kommer vi in i lugnare vatten och njutandet börjar. Vi smyger fram nära klippor, ser krabbor, räkor, ålekråka, en flock med 6 ejdrar. Solen bryter fram och stekandet börjar. Fikar på soldränkta klippor. Gör små strandhugg när vi känner för det. Undersöker de smalaste passagerna vi hittar. Börjar alltmer känna att Agda är tjejen för mig. Synd bara att hon är så tyst av sig. På tillbakavägen går vår rutt längsmed farleden där vågorna går höga, men nu har jag fattat grejen och tar vågorna med en axelryckning. Kalla mig Sjö-Björn!

7 kommentarer:

S sa...

Vi har haft sol här nu några timmar, så är det okej att det står:

5-4?

Det ser så underbart ut, kajak är verkligen superkul. Paddlade lite uppe i Dalarna, men det var i insjö. Sen är ju inte jag någon Sjö-Björn, men det är du.

Anonym sa...

Och jag blir inte mindre avis när jag ser dina bilder!

Björnen sa...

Sandra:
Såklart det är ok! Har haft regn här nu igen så det är nästan så att jag drar av ett halvt solpoäng från mig. Men bara nästan...

Skall definitivt paddla igen, kanske till och med ta någon långpaddling och tälta på nån ö.

L:
Yes! Success! ;)

Anonym sa...

Flatön??? En svensk Lesbo? Ur en killes perspektiv kanske sådana öar lockar...

Björnen sa...

Zany:
Har inte tänkt på det så, men när du säger det! Fast sånt borde ju locka mer ur en (lesbisk) tjejs synvinkel, och inte ur en killes - jag menar; två tjejer som en kille definitivt inte har en chans med. ;)

Evert Taube bodde förövrigt på Ängön, som är förbunden med Flatön, och på Flatön ligger bl.a. Handelsman Flink som han diktade om.

Ninde sa...

Träffade faktiskt två kajakpaddlare på semestern, låter underbart om det är fint väder! :)

Träningsvärk efteråt? ;)

Björnen sa...

Ninde:
Det var fint väder och det var underbart!

Lite träningsvärk, men inte alls farligt. Det är trots allt ett ganska så energieffektivt sätt att transportera sig fram. Inte särskilt tungt och några enstaka paddeltag så har man bra fart och kan glida fram lite.