16 juli 2007

En roddtur och ett besök i mathimlen.

När vännerna antingen har flytt landet, jobbar eller på annat sätt är oanträffbara blir livet ganska så sysslolöst. Så för att råda bot på detta tog jag bilen ut till morsan och satte mig där i solen med en laxmacka och Tandooriälgen. Solen bränner bra! Mitt planerade gymbesök skjuts snabbt åt framtiden och jag äntrar istället den lilla röda plastjollen och ror ut på sjön. Den är svårrodd och svänger och vrider sig som en skadeskjuten and. Så fort man släpper årorna så svänger den och lägger sig bakåfram. Näckrosbladen skrapar lätt mot jollens botten när jag ror. Några av dem fastnar på årorna. Efter ett tags rodd kommer jag in i den där kontemplativa takten där allt som hörs är den rytmiska plasket av åror som lyfts, droppet av vatten från bladen och årkultens tysta malande. Som en långpromenad - man tänker sällan så bra som då. Avverkar hela sjön fram och tillbaks innan jag drar upp jollen på stranden igen. Svetten rinner och musklerna stramar mellan skulderbladen.

På väg hem igen får jag äntligen ändan ur och besöker Göteborgs Orienthus. Kliver in i den svala entrén och finner mig plötsligt vara i mathimlen! Går som ett barn genom gångar sprängfyllda med burkar, flaskor och paket med konstiga namn och starka färger. Jag vet knappt vad hälften av sakerna är. Det finns två stora hyllor endast fyllda med olika sorters oliver. Längst in i lokalen finns en gigantisk disk fylld med färsk Baklawa i de mest fantastiska former och färger. I köttdisken får man själv peka ut vilken del man vill ha, sedan går de iväg och styckar åt dig. Och priserna är fantastiska! Köper konstiga téer, olivolja, halalkorv och diverse annat smått och gott. Här trivs jag. I'll be back!

4 kommentarer:

sa...

mmm
långvattnet, min morfars gamla sjö

malin sa...

Vilken upplevelse att gästa din blogg i dag, två njutningsfyllda världar! Det får mej att bestämma mej: nu ska jag inte sitta inne mer i dag. Tjolahopp!

S sa...

Så fint med roddtur. Tycker dock att konserverna ser lite läskiga ut...

Solmässigt fortfarande 3-3.

Björnen sa...

Pata:
Jo, visst är det fint där!

Malin:
Bra! Jag promotar gärna ett glatt, gott och nyttigt leverne!

Sandra:
Lite läskiga kanske, fast jag ville egentligen fota baklawadisken. Killen bakom den såg dock läskigare ut än burkarna gjorde så jag avstod.