22 januari 2008

Darjeeling, hockeysnus och larmade murar

Efter en dag med postrån (och en på grund av detta inte fullt fungerande stad) samt flytt av min arbetsplats till en lokal i uppgången bredvid* tar jag och Linda igen oss med lite film: The Darjeeling Limited. Fast innan dess laddar vi upp med en riktig nostalgitripp i form av Hockeysnus och Snusklubbor. Film är såklart bäst på bio, och i detta fallet är det Biopalatset som gäller - ni vet stället där en bit av Göteborgs gamla stadsmur finns bevarad i bottenvåningen. Jag är sedan länge frälst i Wes Andersons filmer och The Darjeeling Limited är ingen besvikelse. Många skådespelare återkommer från tidigare filmer, filmspråket är glänsande och detaljerat, dialogerna naiva, mänskliga och underfundigt roliga. Sedan är det färgerna! Eftersom det mesta utspelar sig i Indien är de därefter: Mustiga och varma. Musiken är som vanligt briljant! Om ni gillade The Royal Tenenbaums, A Life Aquatic och Rushmore så måste ni absolut gå och se även denna film. Se så: Spring iväg och boka biljetter nu då!

Åh! Förresten, ifall någon undrar: Larmet på muren fungerar alldeles utmärkt! Jag råkade testa medan jag väntade på Linda utanför toaletterna. Det första hon säger när hon kommer ut är: Det var du va? Förstår inte hur hon kan tro något sådant. Ser jag ut som en som går omkring och sätter igång larm sådär utan vidare?

* Kallat Sibirien eftersom det är kallt där och man befinner sig så långt bort från övriga kollegor.

Inga kommentarer: