20 maj 2008

Farmor Gullans bröd

Hittade till min lycka en handskriven lapp med ett recept på i en låda. Med min älskade farmors kringliga handstil står nerplitat ett recept på hennes fantastiskt goda små brödbullar! Så det blir till att pröva receptet och se om jag kan få någon slags likhet med det bröd jag minns från min uppväxt. Till hugade brödbakare ute i cybervärlden kan jag översätta krumelurerna (och lägga till lite egna kommentarer):

Gullans bröd
½ liter vatten (ljummet)
50 gr. jäst
1 dl. olja
1 dl. sirap (mörk)
Salt (struken matsked)
Blandade brödkryddor (malda, ungefär en struken msk.)
Rågsikt c:a 170 gr.

Gör små avlånga bullar i storlek av en clementin ungefär.
225 grader 10-15 minuter i mitten av ugnen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh, våra vägar korsas ännu en gång - denna gång är det brödbakning vi vurmar för:)
Du får gärna bjuda mig på en sån där bulle nån gång. Fruktmonstret har redan utlovat pålägg till den som bakar. Krille har utlovat piripiri-soppa också. Vi kanske skulle knåda lite deg och bli bjudna på en helkväll i pålägg och soppors tecken. Gott bröd är svårslaget!