För att ytterligare försvåra för oss kollektivtrafikresenärer har Västtrafik bestämt sig för att införa nya biljettautomater på bussar och spårvagnar. Som formgivare har de anlitat någon världsfrånvänd hobbyingenjör som troligtvis aldrig har varit ute och rört sig bland folk i det verkliga livet. Han har fått helt fria händer - och troligtvis något roligt att röka också. Resultatet är i alla fall totalt obegripligt. Detta förstärks ytterligare av att man varken i närheten av hållplatserna eller biljettautomaterna någonstans kan läsa hur den fungerar. Så när jag och en kollega bestämde att vi skulle åka kollektivt till ett möte på annan plats i staden möttes vi av detta:
Hjälp! Hur betalar man för två personer med ett och samma kort? *
* Jag gick automatisk på plustecknet. En person extra. Det vad ju det enda som verkade logiskt. Det var tydligen fel. Puckoingenjören har nämligen en egen logik. Så nu har företaget fått betalt för en resa över taxegränsen - maxbelopp; eftersom man på sådana resor tydligen måste stämpla kortet även när man går av. Nästa gång funderar jag på att trycka på T istället. Det vet jag inte heller vad det betyder.
** Bilden har jag på alldeles eget initiativ snott från Syrrans Granne. Om de misstycker så får jag väl gå ut och fotografera en apparat själv. Drar mig dock lite för det eftersom jag inte vet hur man betalar för sig på spårvagnen - det kan så bli hemskans dyrt då!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
sicka jävla puckon!
Säkert ett italienskt bolag som gjort den, samma bolag som fuskar med att tillverka spårvagnar som spränger ljudvallen - inte för att det går fort utan för att det låter så jävla mycket.
Förövrigt kan jag berätta att inte alla fordon utrustats med denna gula apparat utan bara den blå. Med den blå kan man inte betala för två personer överhuvudtaget.
Skicka en kommentar