11 februari 2008

The Mässage, This mäss we're in, Mässage in a box...

Ok, dåliga vitsar - men jag skyller på trötthet.

Hemkommen från några intensiva och bra dagar i den Kungliga Hufvudstaden. Har vandrat några mil på möbelmässans matbeklädda golv. Konverserat med ihärdiga säljare, ätit semla och valt ut möbelmässans bästa kaffe*. Årets mässa var... precis som vanligt. Det kan bero på att jag har varit där 11 år i rad och vet ungefär vad jag kan förvänta mig, eller så beror det på att det inte har kommit särskilt många nya spännande möbler i år. Heller. Försökte roa mig lite genom att vandra genom "skräckkabinettet"**, men till och med de hemskheterna var för tama. Ett mellanår i möbelsverige helt enkelt.


Som tur är finns det dock roligare saker att göra i Stockholm än att titta på några gamla möbler! Svirade därför på torsdagskvällen ut i Stockholmsnatten för att tillsammans med Eva gästa den så kallade "Guldfesten" på det nyöppnade hotellet på Norra Bantorget. Utdelade chokladguldslantar byttes där mot valfria drycker i baren. Och valfri dryck innebär ju självklart champagne! Flera glas. Massor av trevligt folk - utom DJ:n som verkade ha lite problem med hörseln eftersom han höjde musiken hela tiden. Lite som en femtonåring som måste visa för hela omgivningen att han/hon spelar bra musik. Ett litet tips till DJ-snubben: Väx upp, klipp dig och skaffa dig ett jobb!

Lördagskvällen tillbringades hos moster och hennes man ute på Lidingö, där det bjöds på förrätt med vitlöksbröd med crème fraiche och kungskrabba samt en fantastisk huvudrätt av Piggvar med potatis, smält smör och pepparrot! Enkelt och fantastiskt gott! Som grädden på moset bjöds det även på utomhusbad i den stora badtunnan. Bara så att ni vet: Fyragradig lufttemperatur, 42-gradigt vatten och sexgradig och femprocentig öl är en helt oslagbar kombination! Bara badet var värt hela resan upp.

* För andra året i rad plockades detta åtråvärd pris hem av finska Martela. De kan sitt kaffe de där finnarna! Fast i år var de tätt skuggade av Swedese som också de gjorde fantastiska espressos - endast min personliga kaffesmak fick avgöra.

** C-hallen, d.v.s. där alla bisarrmöbeltillverkarna håller hus. Stället där Christer Sjögren är kung och där utsnirlade sänggavlar och rosa skinnsoffor är "high fashion".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med att DJn höjer musiken, när man märker det är det ett tecken på att man har passerat trettio, stämmer det?

Björnen sa...

L:
Pfft! Aldrig! Kan jag inte tänka mig! Antyder du att jag är gammal? ;)